ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Så gör du din måltid nyttigare

metro · 10 Okt 2012
Uppdaterad 16 Okt 2012

Försöker du komma i höstform? Här är tio enkla sätt att göra dina måltider lite nyttigare.

klar

Artikellänk är kopierad

Att använda äppelmos istället för socker kan vara en bra idé. Det är sött men innehåller mycket mindre kalorier än socker.
Att använda äppelmos istället för socker kan vara en bra idé. Det är sött men innehåller mycket mindre kalorier än socker.Foto: Matthew Mead/AP Photo
Fettfri grekisk yoghurt innehåller mycket mindre kalorier än majonäs och gräddfil. Skär ner på fettet och få istället lite extra proteiner.
Fettfri grekisk yoghurt innehåller mycket mindre kalorier än majonäs och gräddfil. Skär ner på fettet och få istället lite extra proteiner.Foto: Leif R Jansson/Scanpix
Avocado innehåller fetter som i många fall är bra för dig, som bland annat hjälper dig med ett bra kolestorolvälde och håller dig borta från hjärtproblem.
Avocado innehåller fetter som i många fall är bra för dig, som bland annat hjälper dig med ett bra kolestorolvälde och håller dig borta från hjärtproblem.Foto: Anders Wiklund/Scanpix
Nästa gång du ska baka så använd mosade bananer istället för socker och smör. Bananer innehåller stora mängder kalium, vilket hjälper dig att sänka ditt blodtryck.
Nästa gång du ska baka så använd mosade bananer istället för socker och smör. Bananer innehåller stora mängder kalium, vilket hjälper dig att sänka ditt blodtryck.Foto: Stefan Gustavsson/Scanpix
Iställer för salta krutonger och kan du använda valnötter. Det är nyttiga och gör kroppen bra, dock innehåller de mycket kalorier.
Iställer för salta krutonger och kan du använda valnötter. Det är nyttiga och gör kroppen bra, dock innehåller de mycket kalorier.Foto: Leif R Jansson/Scanpix
Ett enkelt tips: Sodavatten är bättre än Tonic, som innehåller mycket socker. Ta det i drinken nästa gång.
Ett enkelt tips: Sodavatten är bättre än Tonic, som innehåller mycket socker. Ta det i drinken nästa gång.Foto: Jessica Gow/Scanpix
Fullkornsvetemjöl skiljer sig inte särskilt mycket i smak från vetemjöl. Däremot innehåller den första varianten mer näring.
Fullkornsvetemjöl skiljer sig inte särskilt mycket i smak från vetemjöl. Däremot innehåller den första varianten mer näring.Foto: Rebecka Fogelmarck/Scanpix
Ska du panera fisk eller kyckling? Använd havregryn; det innehåller mycket fibrer, B-vitamin och järn.
Ska du panera fisk eller kyckling? Använd havregryn; det innehåller mycket fibrer, B-vitamin och järn.Foto: Leif R Jansson/Scanpix
Byt pastan eller nudlarna mot tunna skivor av zucchini. Det innehåller mindre kalorier och går lika snabbt att laga.
Byt pastan eller nudlarna mot tunna skivor av zucchini. Det innehåller mindre kalorier och går lika snabbt att laga.Foto: Leif R Jansson/Scanpix
Iställer för grädde eller andra onyttigheter, använd potatispuré av sötpotatis. Mindre fett och du minskar risken att drabbas av stroke.
Iställer för grädde eller andra onyttigheter, använd potatispuré av sötpotatis. Mindre fett och du minskar risken att drabbas av stroke.Foto: Matthew Mead/AP Photo
klar

Artikellänk är kopierad

metro
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro