ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Så håller du nyårslöftet

Karolina Skoglund · 2 Jan 2013
Uppdaterad 1 Jan 2013

Foto: Isabel Svensson


I januari är det högtryck på gymmen. Men för många håller löftet inte ens hela vägen fram till sommaren.

klar

Artikellänk är kopierad

– Väldigt många börjar nu i januari. Bara runt 30 till 50 procent av dessa ser jag senare under året, säger Gabriel Lindén, personlig tränare på Friskis och Svettis. 

Enligt honom droppar de första av redan i februari eller mars. För många beror det brutna nyårslöftet ofta på att de går ut alldeles för hårt, menar han. 

– Vissa kör stenhårt fem gånger i veckan och efter sex veckor har de antingen överansträngt sig eller tröttnat. Det gäller att ha tydliga och realistiska mål i stället. 

För att tänka långsiktigt tycker Gabriel att man bör satsa på att träna två gånger i veckan till en början. Först när det blivit en vana kan man trappa upp med en extradag och sedan fortsätta att trappa upp efter förmåga. 

klar

Artikellänk är kopierad

Karolina Skoglund
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro