ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Så hanterar du störiga kolleger

Jenny Sköld · 23 Jun 2011
Uppdaterad 23 Sep 2011
Psykologen Anders Wahlberg är en av författarna bakom "Jäkla människa – en handbok i hur du hanterar jobbiga människor på arbetet", utgiven på Liber förlag.

Psykologen Anders Wahlberg är en av författarna bakom "Jäkla människa – en handbok i hur du hanterar jobbiga människor på arbetet", utgiven på Liber förlag.


Nu finns en handbok i hur man bemöter jobbigare arbetskompisar. Eller är du en av dem?

klar

Artikellänk är kopierad

Han som alltid skäller, hon som alltid snackar skit, eller den som alltid blir martyr – de jobbiga människorna kan nog kännas igen på alla arbetsplatser. Psykologen Anders Wahlberg har tillsammans med kollegan Mattias Lundberg skrivit "Jäkla människa" –  en handbok i hur man hanterar dem.Varför en bok om jobbiga människor? – Vi upptäckte att jobbiga människor har blivit ett allt större problem på arbetsplatser de senaste fem, sex åren, i takt med att organisationerna blivit mer slimmade. Det krävs att alla presterar på topp och då blir dessa människor ett hinder.Ni beskriver typerna i boken som väldigt osympatiska. Finns de här människorna på riktigt? – Vi har träffat många chefer som beskriver de här människorna. Sedan har vi förenklat, såklart. Ofta finns flera olika typer inom en och samma person.Om jag själv tycker att alla andra är jobbiga, finns det inte risk att det är jag själv som är den som är jobbig då? – Jo. Man måste reflektera över sin egen roll också. Jobbiga människor är inte lika jobbiga mot alla, det är kanske ens eget sätt att agera som framkallar de jobbiga personerna. Varför är vissa människor så besvärliga? – De här personerna drivs av dålig självkänsla. De tror inte att de kan ta sig fram genom sin kompetens utan hamnar i en roll. De är inga lyckade personer. Kommer de jobbiga att själva känna igen sig i boken? – Ofta är agerandet inte medvetet. Negativisten kommer definitivt inte att känna igen sig utan bara få en bekräftelse på hur jobbiga alla andra är!

JOBBIGA TYPER – SÅ KÄNNER DU IGEN DEM

Den Aggressive – som sätter skräck i dig Kännetecken:

• skriker oftare än han talar.

• minsta fel behandls som världskatastrof.

• du räknar automatiskt med utskällning när du talar med honom.

• du skickar mejl fredag eftermiddag för att slippa få svar fäörrän på måndag.

• det bara finns svart eller vitt – oftast svart.

Falskspelaren – som sänker ditt självförtroende Kännetecken:

• han försöker få dig att framstå som mindre vetande.

• försöker få dig att göra bort dig på möten.

• utvecklingen i organisationen blir stoppad. i huvudsak på grund av en viss person.

• det mesta du säger blir ifrågasatt.

• klagomålen på dig åtföljs av ett påstpende att du inte tar ansvar.

• du tappar självförtroendet när du möter honom.

Manipulatören – som sticker dig i ryggen Kännetecken:

• hans omgivning är uppdelad i goda och onda.

• vid upprepade tillfällen ger dig mer beröd än du förtjänar.

• du ofta måste försvara honom mot andra.

• hans charm är större än hans kompetens.

• många samtal handlar om hur illa andra beter sig.

• du tassar på tå för att inte såra.

• du som var så bra i hans ögon blev plötsligt så dålig.

Egoisten – den som tar för sig Kännetecken:

• inget är hans fel

• han får äran för det arbete DU gjort.

• du alltid får en mindre del av kakan.

• du upplever ett moraliskt dilemma för att någon tar från arvetsgivaren.

• du berömmer och det ger dig en omdelbar fördel.

Negativisten – den som tycker allt är skit – hela tiden

Kännetecken:

• du förväntar dig inte annat än ett nej som svar.

• du jobbar hellre över en fredag kväll än föreslår något nytt för honom.

• han får dig att änna dig naiv och oerfaren när du kommer med en idé.

Martyren – den som det är synd om Kännetecken:

• han väntar in i det längsta och sedan "offrar sig för gruppen".

• han suckar och stönar över vad han måste göra.

• han får dig att känna dig som en skurk.

• allt ansvar ligger någon annanstans.

• (bort)förklaringarna alltid handlar om hur omöjligt det varit för honom att lyckas med sin uppgift.

Den Fullkomlige – som kan och vet allt Kännetecken:

• han tar över alla möten och berättar om sin kunskap.

• han uttalar sig så självsäkert om allt att det sällan går att ifrågasätta.

• han får dig att känna dig inkompetent.

• du undviker att ta råd av honom aäven om han utger sig för att vara expert.

• han aldrig har fel utan att det alltid är någon annan som gjort fel.

Glidaren – som låter mycket men inget gör Kännetecken:

• han säger "vi" eller "oss" när något går bra, och "du" eller "de" när något går dåligt.

• han är bara aktiv när chefen är med.

• han gärna tar ansvaret för att "samordna", vilket egentligen innebär att han lägger jobbet på någon annan.

• han gärna är med och bollar idéer, men försvinner när jobbet ska göras.

• svaren blir väldigt diffusa på frågor om när något ska vara klart.

Smitaren – den som inte infinner sig Kännetecken:

• du sitter och irriterar dig på att någon inte tar på sig uppdrag.

• du inte vågar lita på att lämna över arbetsuppgifter tiull en medarbetare för att han kanske är borta nästa dag.

• du känner att du får mer att göra för att någon annan gör mindre.

Mobbaren – som trycker ner dig Kännetecken:

• du blir osäker när han eller hon kommer in i rummet.

• när du av andra kolleger får veta att du skulle ha sagt eller gjort saker du inte har.

• när fokus läggs på dig som person i stället för det du åstadkommer.

• när antydningarna är fler än de raka budskapen.

Tidsoptimisten – den som lovar och lovar Kännetecken:

• han lovar alltid med ett leende att ta på sig arbetsuppgifter.

• han säger alltid att han ska ordna det med en gång.

• han säger aldrig nej.

• du får sällan det han lovat i tid.

• du måste alltid påminna honom.

• du får göra saker i sista minuten som han har lovat göra för en vecka sedan.

klar

Artikellänk är kopierad

Jenny Sköld
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro