ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Så här blir nya Facebook

Gustaf Eriksson · 7 Mar 2013
Uppdaterad 8 Mar 2013
Så här ser Facebook-startsidan snart ut för dig.

Så här ser Facebook-startsidan snart ut för dig. Foto: Facebook


Ett nytt utseende på nyhetsflödet, bättre bildfunktioner och möjligheten att få bort företagsinlägg. Det är några av nyheterna som Facebook presenterade på torsdagskvällen.

klar

Artikellänk är kopierad

Så här blir nya Facebook Mark Zuckerberg.
Så här blir nya Facebook Mark Zuckerberg.Foto: Scanpix

I högkvarteret i Kalifornien presenterar Facebook-grundaren Mark Zuckerberg och en rad andra höjdare på torsdagskvällen, svensk tid, en rad uppdateringar. Allra starkast är strålkastarljuset på nyhetsflödet, som får ett helt nytt utseende. 

Den nya looken på nyhetsflödet beskrivs som mobilinspirerat och kommer att se likadant ut oavsett om du surfar in på Facebook på datorn, mobilen eller plattan.  Facebook säger att det nya utseendet är "rikare och enklare" jämfört med hur det ser ut i dag.  Dessutom kommer bilder att få större utrymme. Det gäller även foton från Instagram och andra externa leverantörer. – I den nya designen sätter vi den mediatypen främst, säger designchefen Julie Zhou  enligt techcrunch.com.

En annan ny funktion är möjligheten att välja vilka flöden som ska visas. Här kommer användaren kunna välja att enbart se uppdateringar om musik eller bilder. 

Den som är trött på att se vännernas uppdateringar blandas upp med inlägg från företag kommer också kunna surfa in på en "enbart vänner"-sektion. Företagen behöver dock inte vara så ledsna: Även annonserna blir större i den nya designen.  Förändringarna började rullas ut i går, och väntas nå alla under de närmsta veckorna.

klar

Artikellänk är kopierad

Gustaf Eriksson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro