ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Så här nyttig är sommaren för dig

Linnea Holgersson · 4 Jul 2014
Uppdaterad 5 Jul 2014
Mer energi och livslust 43 procent av dem i arbetslivet känner ofta humörnedsättningar, energibrist och sömnbesvär vintertid jämfört med andra årstider. Svaren är baserat på svar från cirka 7 000 svenskar från databasen SLOSH. Depressioner och sömnbesvär är mer ovanligt på sommaren, vi har mer energi och känner oss mindre irriterade. Troligtvis beror detta på sommar-ledigheten och att vi vistas mer utomhus och får då mer ljus. Detta gör att vi sover bättre och känner oss lyckligare. Källa: Arne Lowden, sömn- och stress-forskare.

Mer energi och livslust 43 procent av dem i arbetslivet känner ofta humörnedsättningar, energibrist och sömnbesvär vintertid jämfört med andra årstider. Svaren är baserat på svar från cirka 7 000 svenskar från databasen SLOSH. Depressioner och sömnbesvär är mer ovanligt på sommaren, vi har mer energi och känner oss mindre irriterade. Troligtvis beror detta på sommar-ledigheten och att vi vistas mer utomhus och får då mer ljus. Detta gör att vi sover bättre och känner oss lyckligare. Källa: Arne Lowden, sömn- och stress-forskare. Foto: All Over Press


Vi blir lyckligare, får mer tid att umgås med vänner och familj, solen och skogen ger oss viktiga vitaminer och mineraler för resten av året. Sommaren ger dig helt enkelt en rejäl livsboost.

klar

Artikellänk är kopierad

Lokalt odlade bär 
  30 miljoner liter jordgubbar produceras i Sverige under sommarsäsongen. Fem miljoner liter av dessa äts upp på midsommarafton. Lokalt odlade frukter och grönsaker innehåller mer vitaminer eftersom de har fått mogna ordentligt med mycket solljus. Frukt och grönsaker som är importerade mognar på vägen till Sverige och får inte samma näringsvärde. Det är bättre ur närings och lokal synpunkt att äta lokalt. Innehåller mer c-vitamin och folat som är viktigt för blodets funktion och ett starkare immunförsvar.
  Källa: Lantbrukarnas riksförbund och Lena Hultén, professor i klinisk närings-lära
Lokalt odlade bär 30 miljoner liter jordgubbar produceras i Sverige under sommarsäsongen. Fem miljoner liter av dessa äts upp på midsommarafton. Lokalt odlade frukter och grönsaker innehåller mer vitaminer eftersom de har fått mogna ordentligt med mycket solljus. Frukt och grönsaker som är importerade mognar på vägen till Sverige och får inte samma näringsvärde. Det är bättre ur närings och lokal synpunkt att äta lokalt. Innehåller mer c-vitamin och folat som är viktigt för blodets funktion och ett starkare immunförsvar. Källa: Lantbrukarnas riksförbund och Lena Hultén, professor i klinisk närings-lära
D-vitaminboost 
  10 mikrogram D- vitamin per dag ska barn och vuxna få i sig. Under sommarmånaderna plockar vi upp och lagrar det mesta solljuset vi behöver under resten av året. Solljuset gör oss piggare och gladare.  
   Källa: Livsmedelsverket och Lena Hultén, professor i klinisk närings-lära
D-vitaminboost 10 mikrogram D- vitamin per dag ska barn och vuxna få i sig. Under sommarmånaderna plockar vi upp och lagrar det mesta solljuset vi behöver under resten av året. Solljuset gör oss piggare och gladare.  Källa: Livsmedelsverket och Lena Hultén, professor i klinisk närings-lära
Morgonpigg 
  6,5 timmars sömn är det enda som behövs på sommaren, jämfört med resten av året när vi behöver sju timmars sömn. Stockholms universitet. ”Ungdomars sömn-problem minskar på sommaren  och detta beror på ljuset. Tidigt morgonljus signalerar för hjärnan att vi går mot en morgonpigghet, vilket gör att vi får lättare att vakna. Ljuset gör oss aktiverade och vi blir stimulerade och piggare”, säger Arne Lowden, sömn- och stressforskare.
Morgonpigg 6,5 timmars sömn är det enda som behövs på sommaren, jämfört med resten av året när vi behöver sju timmars sömn. Stockholms universitet. ”Ungdomars sömn-problem minskar på sommaren och detta beror på ljuset. Tidigt morgonljus signalerar för hjärnan att vi går mot en morgonpigghet, vilket gör att vi får lättare att vakna. Ljuset gör oss aktiverade och vi blir stimulerade och piggare”, säger Arne Lowden, sömn- och stressforskare.
Tid att röra sig utomhus 
  40 procent tränar som vanligt under sommaren och 27 procent tränar mer än så. När det gäller att träna på gym minskar antalet tränande drastiskt under sommaren, ofta på grund av att många åker i väg på semester. Förmodligen också för att de flesta är mer aktiva utomhus under sommaren. Men det gäller att dricka mycket vätska under sommarträningen, gärna att man försöker öka vattenintaget de varmaste dagarna. 
   Källa: Friskis och Svettis och Philip Lailani, personlig tränare.
Tid att röra sig utomhus 40 procent tränar som vanligt under sommaren och 27 procent tränar mer än så. När det gäller att träna på gym minskar antalet tränande drastiskt under sommaren, ofta på grund av att många åker i väg på semester. Förmodligen också för att de flesta är mer aktiva utomhus under sommaren. Men det gäller att dricka mycket vätska under sommarträningen, gärna att man försöker öka vattenintaget de varmaste dagarna. Källa: Friskis och Svettis och Philip Lailani, personlig tränare.
Hjärtat mår bättre 
  1/3 av dödsfallen i Sverige står hjärt- och kärlsjukdomar bakom, ofta i samband med högt blodtryck. Genom att vara ute i solen minskar risken att drabbas av hjärtsjukdomar. Ditt blodtryck kan sänkas genom att du vistas ute i solen. Då är D-vitaminet en stark faktor, men även det kärlvidgande ämnet kväveoxid som finns naturligt i huden frisätts av solljus. Detta innebär inte för mycket solande och det är även oklart hur mycket sol som behövs för att minska riskerna. 
    Källa: Vetenskapliga tidskriften Journal of Investigative Dermatology
Hjärtat mår bättre 1/3 av dödsfallen i Sverige står hjärt- och kärlsjukdomar bakom, ofta i samband med högt blodtryck. Genom att vara ute i solen minskar risken att drabbas av hjärtsjukdomar. Ditt blodtryck kan sänkas genom att du vistas ute i solen. Då är D-vitaminet en stark faktor, men även det kärlvidgande ämnet kväveoxid som finns naturligt i huden frisätts av solljus. Detta innebär inte för mycket solande och det är även oklart hur mycket sol som behövs för att minska riskerna. Källa: Vetenskapliga tidskriften Journal of Investigative Dermatology
klar

Artikellänk är kopierad

Linnea Holgersson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro