ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Så här ser superfestivalens affisch ut när alla manliga artister suddats bort

Emma Björkman · 13 Jan 2015
Uppdaterad 13 Jan 2015
Bilden till höger visar Coachellas alla bokningar. På bilden till vänster har alla manliga akter suddats bort och line-up:en har däremed krympt rejält. 

Bilden till höger visar Coachellas alla bokningar. På bilden till vänster har alla manliga akter suddats bort och line-up:en har däremed krympt rejält.  Foto: Coachella.com / Slate.com


klar

Artikellänk är kopierad

Hur många akter finns kvar om man suddar bort alla manliga artister och band från musikfestivalen Coachellas affisch och enbart behåller kvinnorna? Svar: 26. – Jag är inte förvånad, säger Amanda Lindholm, grundare av organisationen Jämställd festival. Under två helger i april (10-12 och 17-19 april) kommer hundratusentals musikintresserade att vallfärda till Coachella Valley Music & Arts Festival i Indio, Kalifornien. Jättefestivalen har släppt årets bokningar och bland de stora akterna finns Drake, AC/DC, Jack White, Interpol, Ryan Adams, David Guetta, Ratatat, och Belle and Sebastian. Men de kvinnliga bokningarna lyser – till stor del – med sin frånvaro.Det amerikanska magasinet Slate har tagit årets festivalaffisch och suddat bort alla manliga artister och band för att visa hur den ser ut när enbart bokningarna som frontas av en kvinna finns kvar. Totalt finns då 26 namn på affischen – det innebär att av festivalens totala antal bokningar i år har enbart 15 procent en kvinnlig frontfigur. Förra året hade festivalen bokat 28 akter med en kvinnlig frontfigur, skriver Slate magazine. Amanda Lindholm, grundare av organisationen Jämställd festival, är inte förvånad över resultatet. – Jag blir lika ledsen och uppgiven som vanligt, säger hon. Jämställd festival har flera gånger sammanställt hur könsfördelningen ser ut på svenska festivalers bokningar och Amanda Lindholm säger att hon börjat se en liten förbättring. – Det beror på att debattklimatet i Sverige har ändrats och att bland annat media har köpt premissen från oss som är insatta. Det har gjort att problemformuleringen har ändrats från vad som är problemet till vad vi kan göra åt det och det sätter press på festivalarrangörerna, säger hon. För att könsfördelningen bland Coachellafestivalens bokningar ska bli mer jämställd tror Amanda Lindholm att det krävs att festivalarrangören får press på sig från media som tar upp problemet. – Och när media tar upp problemet gör det även att festivalbesökarna blir mer medvetna, säger hon. Slate magazine uppger att de har försökt nå Coachellas arrangör Goldenvoice utan resultat.

klar

Artikellänk är kopierad

Emma Björkman
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro