ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Så här vill chefen att du ska vara

Kristian Borglund · 21 Jan 2009
Uppdaterad 15 Feb 2011
Struktursinnet gör Maria Hersborn, 31, het på arbetsmarknaden.

Struktursinnet gör Maria Hersborn, 31, het på arbetsmarknaden. Foto: SCANPIX


klar

Artikellänk är kopierad

Är du strukturerad på jobbet? Grattis. Dig vill arbetsgivarna ha. Vi andra bönar Maria Hersborn, 31, om hjälp. ”Strukturerad” är den populäraste egenskapen i svenska platsannonser, enligt analysföretaget Saplo. Maria Hersborn, som jobbar på Kanadas ambassad i Stockholm, är med andra ord hett villebråd. För henne är struktur och ordning som en ljuvlig passion: – Att gå till pappershandeln är det bästa som finns. Jag gillar att bara gå omkring och titta på alla mappar, flikar och specialpärmar och annat som finns för att organisera. Varför är det så bra att vara strukturerad? – Strukturen gör att det går undan. Jag gör en lista över exakt vad som ska göras och i vilken ordning, och håller mig till en sak i taget. Och man hittar snabbt i pärmar och flikar. Man blir effektiv, säger Hersborn. Vad tycker du som är så strukturerad om oss andra som har det rörigt omkring oss? Får du snälla eller elaka tankar? – Jag blir grymt imponerad av alla som får sitt jobb gjort trots röran. Det skulle aldrig jag fixa. – När jag nyligen tog över den här tjänsten tillbringade jag de första dagarna med att organisera och strukturera – på hyllor, i arkivet, på skrivbordet och i datorn. Ibland upplever hon att det finns nackdelar med att fokusera för mycket på strukturen: – Faran är att man fastnar i strukturerandet och inte kommer i gång.  Jag blir lite nyfiken på hur du brukar göra när du söker jobb. Är du strukturerad då också? – Jodå. Först stryker jag under nyckelorden i annonsen och skriver ner dessa ord på ett papper bredvid. På papperet antecknar jag sedan vilka exempel jag kan ta upp som förklarar min relation till dessa ord. Därefter skriver ansökningsbrevet sig självt.

Så får du struktur på arbetsplatsen

5 tips av Maria, 31:

Listor. Jag skriver listor över allt som behöver göras. Sedan prioriteterar jag på nya listor – vilket jag kan göra flera gånger när det blir mycket.  

Pärmar. Innehållet organiseras i olika kategorier. Överst under varje flik har jag det papper jag oftast behöver kolla på. Vissa pärmar är kronologiskt ordnade, där det passar bäst. Ett tips är att använda en pärm för varje projekt. Ibland händer det att ett papper kan höra till två kategorier, då tar jag en kopia, så att den lätt hittas.

Morgonrutinen. Varje morgon har jag en liten morgonrutin av vissa bestämda  saker som jag gör i samma ordning. I mitt jobb behöver jag till exempel gå in på internetbanken, lägga nya betalningar i en hög och öppna posten.

Nästa dag-planeringen. Jag förberer nästa dag innan jag går hem, så att jag vet vad jag behöver ta tag i.  

Avsluta saker. När andra vill rusa i väg på lunch tar jag alltid ett par minuter åt att avsluta det jag har framför mig. Jag skriver en notering om mina tankar i just den stunden och vad som är nästa steg för arbetsuppgiften. Jag går inte heller hem med rörigt skrivbord. Då kan jag inte sova.

klar

Artikellänk är kopierad

Kristian Borglund
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro