ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Så hoppar du fram formen

metro · 14 Maj 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Personlige tränaren Stephan Ling, 26, gillar att man kan ta med hopprepet överallt – exempelvis till lekparken.
Personlige tränaren Stephan Ling, 26, gillar att man kan ta med hopprepet överallt – exempelvis till lekparken.Foto: Urban Brådhe

Trodde du att hopprep bara var något för småtjejer på skolrasten? Inget kunde vara mer fel – det är ett effektivt och tufft träningsredskap. Vill du träna styrka, kondition, koordination och smidighet på en och samma gång? Då är hopprep något för dig. Det är det perfekta multiträningsredskapet och kostar inte mer än nå­gon hundralapp. – Träning med hopprep är smidigt, billigt, passar alla och kan utföras i princip överallt, säger Stephan Ling, personlig tränare och före detta basketspelare.

Nu till den stundande semestern är hopprepet extra praktiskt då det inte tar någon plats i resväskan. På så sätt har du alltid ditt hemmagym med dig. – Eftersom det går åt mycket energi att hoppa med din egen kroppsvikt är det definitivt ett effektivt sätt att bränna kalorier på.  

Man ska börja hoppa lugnt om man är ovan, men sedan gäller det att utmana sig själv för att nå resultat. Börjar passet kännas lätt gäller det att göra det tuffare.– Man kan antingen köra längre intervaller, högre intensitet, tyngre rep, svårare hopp eller varför inte hoppa med viktväst, säger Stephan Ling.

När det gäller skor är det vanliga träningsskor med bra stötdämpning som gäller. Och se till att inte en­bart landa på tårna, för att slippa ömma vader. – På sommaren kan det vara skönt att hoppa ­bar­fota i gräset eller köra ett riktigt tungt pass i sanden på stranden.

Rulla fram.De här MBT-skorna ser lite Kalle Anka ut, men med dem på fötterna får du bättre hållning och du använder 19 procent fler benmuskler än med vanliga skor.
Rulla fram.De här MBT-skorna ser lite Kalle Anka ut, men med dem på fötterna får du bättre hållning och du använder 19 procent fler benmuskler än med vanliga skor.
Stava rätt.Gåstavar kan öka din förbränning med 20–30 pro­cent. De här stavarna från Silva har inbyggd stegräknare och säger till om du inte tar i ordentligt med armarna.
Stava rätt.Gåstavar kan öka din förbränning med 20–30 pro­cent. De här stavarna från Silva har inbyggd stegräknare och säger till om du inte tar i ordentligt med armarna.
Viktigt med väst.Med viktväst får du mer motstånd och gör av med cirka 10 procent fler kalorier. Dessutom sliter den inte på leder, vilket vikt­man­schetter faktiskt gör.
Viktigt med väst.Med viktväst får du mer motstånd och gör av med cirka 10 procent fler kalorier. Dessutom sliter den inte på leder, vilket vikt­man­schetter faktiskt gör.

Undvik värk med rätt sko

SKADOR. För att undvika värk och skador i knän och leder ska man till att börja med välja bra, stötdämpande skor. Du kan höra om du har rätt hoppteknik, du ska nämligen landa nästan ljudlöst. Tänk på att värma upp innan du sätter i gång, och veva inte med armarna, utan försök få till en snärt i handleden. Har du problem med knän eller rygg bör du kontakta läkare innan du sätter i gång. 

klar

Artikellänk är kopierad

metro
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro