ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Så kan robotar användas i framtidens skola

Tobias Andersson Åkerblom · 8 Maj 2014
Uppdaterad 8 Maj 2014
Sofia Serholt och Wolmet Barendregt ser på Nao medan roboten bekantar sig med Jesper Svensson, 11, Linus Johansson, 11, Axel Flöjner, 11, och Tim Sundqvist, 11.

Sofia Serholt och Wolmet Barendregt ser på Nao medan roboten bekantar sig med Jesper Svensson, 11, Linus Johansson, 11, Axel Flöjner, 11, och Tim Sundqvist, 11. Foto: Christina Blom


Robotar kan användas för hjälpa elever att lösa specifika uppgifter – eller helt ersätta lärarna. Nästa år ska de testas i skolor runt Göteborg.

klar

Artikellänk är kopierad

Nu är tid för Nao.
Nu är tid för Nao.Foto: Christina Blom
Linnea Lundgren, 11, Emma Grauss, 11, Felicia Andreasson, 11, Justina Eliasson, 11, Emilia Jakobsson, 12, och Stella Van Den Bosch, 12, bekantar sig med roboten.
Linnea Lundgren, 11, Emma Grauss, 11, Felicia Andreasson, 11, Justina Eliasson, 11, Emilia Jakobsson, 12, och Stella Van Den Bosch, 12, bekantar sig med roboten.Foto: Christina Blom
Jesper Svensson, 11, Linus Johansson, 11, Axel Flöjner, 11, Emil Wiklund, 12, Tim Sundqvist, 11, Kevin Strand, 11 och Filip Jansson, 12 bekantar sig med roboten.
Jesper Svensson, 11, Linus Johansson, 11, Axel Flöjner, 11, Emil Wiklund, 12, Tim Sundqvist, 11, Kevin Strand, 11 och Filip Jansson, 12 bekantar sig med roboten.Foto: Christina Blom

När roboten Nao börjar dansa börjar de drygt 20-eleverna i årskurs fem på Djupedalsskolan i Mölnlycke att skratta. Nao presenterar sig själv och eleverna lyssnar. Läraren Birgitta Wallin tror att robotar kan bli en bra hjälp i den ”resursknappa” skolan.

– Att de ska kunna bedöma hur det går för dem, det fattar inte jag hur de ska klara, men det kanske de kan – bättre än mig, säger hon.

Med hjälp av känselsensorer, mikrofon, kamera, högtalare och knappar som kan läsa av elevernas puls, tonläge och ansiktsutryck ska Nao kunna göra just det.

– Den förstår hur man mår när man arbetar med en uppgift så om det är något man tycker är svårt så hjälper den till lite extra, säger Wolmet Barendregt, docent på Göteborgs Universitet.

Hon forskar tillsammans med doktoranden Sofia Serholt på hur roboten kan förstå känslor – och vad vi ska använda den till. Här är robotar endast tänkta som ett komplement till läraren – men inte i Japan och Sydkorea, där de redan används.

– Där är det mer tänkt att de ska ersätta lärare än här, för det finns vissa delar där de inte har tillräckligt med lärare, säger Wolmet Barendregt.

I går bjöds elever in för att berätta vad de skulle vilja robot-hjälp med.

– Det är viktigt med medveten forskning så det inte bara handlar om vad man kan göra, utan om vad man bör göra, säger Sofia Serholt.

Eleverna om robotar i skolan

Forskningen är en del av ett EU-projekt där England, Skottland, Portugal och Sverige ingår.

Roboten Nao är fransktillverkad – men namnet betyder hjärna på kinesiska. Nästa år ska Nao testas på Leteboskolan i Horred, Marks kommun, och Globen i Alingsås. Då ska roboten hjälpa till med undervisning och spel inom geografi och hållbar utveckling.

– Det känns bra att det finns när läraren inte har tid, säger Tim Sundqvist, 11.

På listan över saker som eleverna absolut inte vill att robotarna ska göra finns bland annat att de inte ska slåss eller vara aggressiva.

– Om man svarar fel flera gånger så får den inte bli arg, säger Filip Jansson, 12.

Han tycker att idén är cool och högteknologisk. Emilia Jakobsson, 12, håller med.

– Det ska bli kul att testa. Det är bra att kunna få extra hjälp.

klar

Artikellänk är kopierad

Tobias Andersson Åkerblom
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro