ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Så klarar du den nya jobb-audition-trenden

Kristian Borglund · 1 Jun 2010
Uppdaterad 11 Feb 2011
Parisa Atrchi, 29, fick tummen upp av koncernchefen för sin idé under tisdagens audition.

Parisa Atrchi, 29, fick tummen upp av koncernchefen för sin idé under tisdagens audition. Foto: Henry Lundholm


klar

Artikellänk är kopierad

Auditions i arbetslivet blir allt populärare. Dessa framträdanden används inte bara vid rekryteringar  utan även för att få fram idéer i företagen. Lär dig att briljera för juryn.

– Auditions är ett sätt för mig att fånga in starka idéer, men kanske ännu viktigare är att identifiera drivande personer i bolaget, säger Lars Kry, koncernchef för Proffice Norden.

Under tisdagen satt han i juryn på en intern audition där medarbetare fick möjligheten att presentera egna idéer om vad företaget borde satsa på. Tio minuter vardera fick de på sig.– Tillsammans har de begärt flera miljoner för att kunna genomföra sina idéer, och det bara under förmiddagen. Men det gör inte så mycket. De flesta idéerna är riktigt bra och har potentialen att dra in hundratals miljoner.

Även flera andra företag tillämpar auditions, mest i samband med rekryteringar. Clarion Hotel och teleoperatören Tre är två exempel.

Audition den här dagen ger en känsla av "Draknästet". Men det inte är entreprenörer som presenterar sig, utan i stället 24 "intraprenörer", det vill säga anställda som har entreprenörens drivkraft.– Skitkul, men det var nervöst innan, säger Parisa Atrchi, 29, efter att ha framfört sin idé om att använda CV-filmtrailers på jobbkandidater.

Tre tips för att imponera

1. Förbered dig väl"Ju kortare tid du har på dig, desto mer föreberedelser krävs. Det ligger en del i vad Mark Twain sa: ’Jag hade inte tid att skriva ett kort brev, så det fick bli ett långt’." Förbered dig för att kunna göra kärnan tydlig."2. Visa att du tror på dig"Om jag får en idé presenterad vill jag bli lika fångad av personen bakom idén som av idén i sig. Fusklappar duger inte. Kom taggad, sträck på dig och stick ut hakan. Jag vill känna att du är beredd att satsa."3. Gör värdet tydligt"Det är trots allt business vi håller på med, så visa tydligt värdet som uppstår om du får din vilja igenom. Vem är idén är till för? Vem kommer att betala? Det bästa är om du redan har ordnat kunder så att jag förstår att idén håller."

klar

Artikellänk är kopierad

Kristian Borglund
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro