ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Så klimatsmart är din semester – tågresor garanterar inte låga utsläpp

Jesper Lindqvist · 17 Jun 2019
Uppdaterad 18 Jun 2019
En ny rapport från Chalmers visar att tågresor i Europa kan vara betydligt sämre för klimatet än många tror.

Foto: Unsplash


Tågresa i Sverige – bra. Tågresa i Europa – inte alls lika bra. I en ny rapport från Chalmers pekar forskarna på att en tågluff genom Europa kan generera lika mycket utsläpp som en bilresa på samma sträcka. "Dieseltåg och smutsig el är de största bovarna i dramat", säger forskaren Jörgen Larsson.

klar

Artikellänk är kopierad

pil
Det här har hänt

Vad: I rapporten "Semestern och klimatet" visar forskare hur stora utsläppen blir för de olika färdmedlen i samband med semestern. Bland annat konstaterar man att framför allt tågresor genom Europa släpper ut mer än vad många tror.

Hur: Genom att mäta antal "g CO2-ekv/pkm" (gram koldioxid per personkilometer) har man på ett tydligt sätt jämfört hur stora utsläppen blir beroende på var man väljer att resa och med vilket färdmedel.

Var: Rapporten är framtagen av forskare vid Chalmers i Göteborg.

När: Rapporten publicerades i maj 2019.

Varför: "Det här ger människor möjlighet att fundera på varför man reser, vad man vill uppnå med resan samt hur man så klimatvänligt som möjligt kan ta sig dit", säger Jörgen Larsson.

Dieseltågen den stora boven

Att vi måste flyga mindre för att minska utsläppen av koldioxid har under en längre tid stått klart. Däremot har det inte varit lika allmänt känt att även tåg kan bidra med en betydande del till utsläppen.

I en ny rapport från Chalmers presenterar forskaren Jörgen Larsson siffror som visar att tågresor i Europa är upp till nio gånger mindre klimatsmart jämfört med svenska inrikeståg.

LÄS MER
Ny undersökning: En av fyra väljer bort flyget i sommar

Det är framför allt de europeiska dieseltågen som bidrar till skillnaden.

– I Sverige har vi ungefär fyra procent dieseltåg, medan samma siffror i hela Europa ligger på 20 procent. Och de europeiska tågen som drivs av el är inte heller extremt klimatsmarta, eftersom det ofta rör sig om "smutsig" el från kol och naturgas, säger Jörgen Larsson.

Bil kan vara lika bra som tåg

Flyget är som bekant minst klimatvänligt, med ett utsläpp som uppmäts till i snitt 163 g CO2-ekv/pkm (gram koldioxid per personkilometer), om man väljer en reguljärresa i ekonomiklass. Det kan jämföras med svenska eltåg, som bidrar med 10 g CO2-ekv/pkm i utsläpp.

LÄS MER
Ny rapport: Tåget är billigare än flyget

Ska man dock ta ett genomsnittligt tåg ut i Europa ökar snittutsläppet till 45 g CO2-ekv/pkm. Och om man istället tar sig runt enbart med dieseltåg släpper man ut hela 91 g CO2-ekv/pkm.

pil
Så mycket släpper de olika färdmedlen ut

Siffrorna motsvarar g CO2-ekv/pkm (gram koldioxid per personkilometer)

Liten bil bensin 63

Mellanstor bil diesel 54

Stor bil diesel 71

Husbil/husvagn diesel 106

Flyg reguljärt economy 163

Flyg reguljärt buisness 366

Flyg charter economy 143

Eltåg Norden 10

Genomsnittligt tåg Danmark 58

Genomsnittståg Europa 45

Eltåg Europa 34

Dieseltåg 91

Buss 27

Buss biodiesel 100% 14

Färja 170

Källa: Källa:

Har man istället en mellanstor dieseldriven bil kan man komma undan med 54 g CO2-ekv/pkm.

– Jag tror att det är kostnadskrävande att elektrifiera de dieseldrivna tågen i Europa, det är en stor investering. Sedan skiljer det sig också från land till land – i Italien till exempel så är cirka 50 procent av tågen fortfarande dieseldrivna, vilket drar upp det europeiska snittet, säger Jörgen Larsson.

Forskaren: "Satsa på bussresor i Europa"

I samband med att bensinpriserna under de senaste månaderna varit en omtvistad fråga har bilens klimatpåverkan ständigt varit i fokus.

Jörgen Larsson menar dock att även om tåget i regel fortfarande är mer miljövänligt kan man komma lindrigt undan genom att bila flera personer i samma bil genom Europa.

LÄS MER
Evelina, 26, reser jorden runt – utan att flyga

– Bilen har ju inget klimatvänligt rykte, men ska man runt i Europa så ligger man ändå på en relativt bra nivå, förutsatt att man är minst fyra i bilen. Jag skulle vilja se flera aktörer som till exempel satsar på bussresor i Europa, där kan man komma undan med lägre utsläpp än tåget till och med, säger han och fortsätter.

– Jag rekommenderar alla som vill resa mer klimatvänligt att titta på vår semesterkalkylator. Där kan man själv skriva in hur, och var, man planerar att resa för att se hur stora utsläppen kommer att bli.

Flyger i snitt en gång per år

Med rapporten "Semestern och klimatet" vill Jörgen Larsson och hans kollegor bidra med översiktlig information så att såväl invånare som makthavare kan göra medvetna, klimatvänliga val.

Enligt Jörgen Larsson är det de många resorna som är problemet, framför allt flygresorna. I snitt flyger svenskarna utomlands en gång per år, men det skiljer sig mycket mellan de som flyger mest och de som flyger minst.

LÄS MER
8900 kronor extra för Thailandsresan – om flyget betalade sitt utsläpp

Ett sätt att minska på ens utsläpp är att kombinera färdmedlen för att uppnå bästa effekt.

– Om man vill åka tåg genom Europa är man tvingad att ta sig via Danmark, som har en större andel dieseldrivna tåg. Och om man ska flyga är även mellanlandningar sämre för klimatet. Det man istället kan göra är att till exempel ta tåget till Kastrup i Köpenhamn, och sedan flyga direkt därifrån. Då reser man klimatsmart genom Sverige och får en kortare flygsträcka, säger Jörgen Larsson.

klar

Artikellänk är kopierad

Jesper Lindqvist
Jesper Lindqvist
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro