ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Så lagar du god men billig mat

Ylva Rehnberg · 9 Dec 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011
Petra Larsson lagar vegetarisk köttfärssås med kokosmjölk till korridorskamraterna. – Jag tycker att mat är ganska viktigt, så jag försöker att få det gott fast jag är student, säger hon.

Petra Larsson lagar vegetarisk köttfärssås med kokosmjölk till korridorskamraterna. – Jag tycker att mat är ganska viktigt, så jag försöker att få det gott fast jag är student, säger hon. Foto: Kinga Lezanska Sjölin


klar

Artikellänk är kopierad

I samarbete med Studentliv.se
I samarbete med Studentliv.se

Det är inte det lättaste att laga nyttig och varierad mat  om man har begränsat med pengar och kanske även måste dela kök med många andra. Men det går. Petra Larsson, som studerar systemvetenskap på Lunds universitet, har bra matvanor, fast hon bor i korridor.

– Jag tycker att mat är ganska viktigt, så jag försöker att få det gott fast jag är student med lite pengar, berättar hon.Hon tycker inte att det är något problem att dela korridorsköket med tolv personer till, även om det kan bli lite stökigt ibland.– Det är ganska kul att bo i korridor. Man får tips av de andra och kan fråga om råd. Vi lagar också mat ihop ibland, då blir det billigare och roligare, berättar Petra.I en undersökning bland studenter på universiteten i Örebro, Karlstad och Växjö svarade hälften av studenterna att de skulle köpa nyttigare mat om de hade mer pengar. Ett sätt att få ut mer av matbudgeten är att som Petra Larsson ta med sig matlådor till universitetet. Hon försöker laga storkok och brukar också planera vad hon ska äta under en vecka.Men det finns saker Petra skulle vilja kunna köpa oftare.– Fetaost, fast det köpte jag faktiskt häromdagen. Och soltorkade tomater.Kostrådgivaren Nina Ahlm, som skrivit ”Kostrådgivarens kokbok”, tipsar om att det finns mycket nyttig mat som ändå är billig och lättlagad.– Man kan börja med att byta ut nudlarna mot något mer näringsrikt, som fullkornspasta. Röda linser tar bara tio minuter att koka, säger hon.Förutom kolhydrater som är ett viktigt bränsle för hjärnan under långa pluggdagar ska man inte glömma bort proteinet. Nina Ahlm föreslår tonfisk eller makrill på burk. Kyckling är också bra att ha i frysen.– Glöm inte bort att ha en skål med olika frukter i rummet, säger hon.Nina Ahlm understryker också vikten av mellanmål.– Ingen orkar plugga en hel dag utan att äta. Om magen är lugn och hjärnan har fått energi kan man utnyttja tiden till max.

klar

Artikellänk är kopierad

Ylva Rehnberg
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro