ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Så lätt reklamerar du dåliga matvaror

Daniel Nilsson-Padilla · 2 Okt 2014
Uppdaterad 11 Jan 2017

Få orkar reklamera i mataffären. Men om du gör det så kan du få dubbla pengarna tillbaka med matjättarnas garanti för livsmedel. Metro har undersökt dagligvarukoncernernas garanti för livsmedel

klar

Artikellänk är kopierad

Varje vecka får Sveriges konsumenter rutten frukt, gammalt bröd, dålig sallad, utgången mjölk, ägg och kött med sig hemefter att ha handlat. Många livsmedel som butikerna säljer håller helt enkelt inte måttet. Det som många konsumenter dock inte känner till är att dagligvarubutikerna har garantier. Hos flera av matjättarna kan du dubbla dina matpengar om du lämnar tillbaka varan som det är fel på.

Henrik Örnstedt är jurist på konsumentverket och han tycker det är bra när konsumenterna reklamerar.

– Jag uppmuntrar konsumenterna att reklamera. Man har rätt till det, säger han.

Metros undersökning visar att matjättarna Ica, Coop, Willys och City Gross alla har garantier som gäller vid reklamation av felaktig vara.

Hos alla Ica-butiker får du pengarna tillbaka om du reklamerar korrekt och kan uppvisa bristerna på varan. Hos Ica Maxi dubblar du matpengarna om du går tillbaka med en vara som bedöms felaktig.

Axfoodägda Willys ger också två gånger pengarna, och har garantier som gäller vid färskt kött, frukt och grönt. Även City Gross och Coop har en färskvarugaranti som dubblar pengarna när konsumenten köpt en vara som inte håller måttet.

Metro testade Coops färskvarugaranti, och hittade tre stycken ekologiska röda grapefrukter på Coop Rådhuset i Stockholm.

Efter att köpt frukten för 30,85 kronor tog vi oss till butikens frukt- och gröntchef. Där påvisar vi att frukten är övermogen, visar upp kvittot, och hänvisar till färskvarugarantin. Coopchefen inspekterar frukten, och kommer fram till att den är övermogen. Han ber om ursäkt och skriver ”ersättning” på kvittot. Han dubblar sedan upp summan jag köpte frukten för och signerar kvittot. Coopchefen lägger även på någon extra krona utöver dubbleringen.

I kassan lämnar vi in det signerade kvittot och kan hämta ut 65 kronor. Coop menar att alla konsumenter som får en felaktigvara ska reklamera den:

– Det är meningen att garantin ska fungera. Sen kan den fallera någon gång. Vi vill att våra kunder ska vara nöjda, säger Kristoffer Myrevik, informationsansvarig på Coop.

Han fortsätter:

– Syftet är att maten man köper i vår butik ska vara fräsch och bra. Är det så att man får med sig något som inte har kvalitet så är vi tacksamma att veta det. Detta är vårt sätt att tacka kunden som varit uppmärksam på det.

Använd din konsumentmakt

klar

Artikellänk är kopierad

Daniel Nilsson-Padilla
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro