ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Så lockas de unga till gymnasiet

Per-Johan Thörn · 10 Okt 2006
Uppdaterad 16 Feb 2011
Måndag till onsdag är Svenska Mässan en plats där gymnasieskolorna i Göteborgsregionen tävlar om uppmärksamheten hos eleverna i årskurs nio. Adam Niklasson, Teddy Kristensen och Rikard Hjort vid Portalens gymnasiums monter.

Måndag till onsdag är Svenska Mässan en plats där gymnasieskolorna i Göteborgsregionen tävlar om uppmärksamheten hos eleverna i årskurs nio. Adam Niklasson, Teddy Kristensen och Rikard Hjort vid Portalens gymnasiums monter. Foto: Christina Blom


klar

Artikellänk är kopierad

GYMNASIEDAGS. Massage, stajling, äpplen och godis.  Det gäller att synas på Gymnasiedagarna på Svenska Mässan i Göteborg. – Man köper eleverna, Man köper eleverna antingen genom att ha godis i montern eller att som vi, spela, säger Kim Carnefur. Han står i Porthälla gymnasiums monter och gör reklam för skolan där man bland annat kan läsa natur- och samhällsvetenskapliga program med musikinriktning. Längre bort i lokalen lockar Portalens gymnasium med tv-spel. Med hjälp av två gitarrer i plast kan man låtsas att man är med i ett band. – Det är lite gycklarnas marknad. Den som skriker högst vinner, säger Martin Svangren som har gått på skolan tidigare men nu arbetar med marknadsföringen.

Under de tre dagarna passar både friskolor och kommunala gymnasier på att berätta om sitt utbud. – Det är ju en rolig mässa eftersom man får se vad man gör på skolorna och inte bara läser om det i en broschyr, säger Linda Andersson, projektansvarig för Gymnasiedagarna.

klar

Artikellänk är kopierad

Per-Johan Thörn
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro