ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Så lockas unga att förstora brösten

Petter Sundsten · 3 Feb 2009
Uppdaterad 2 Nov 2012
Elin Kling och Beatrice Birkeldh har båda blivit erbjudna gratis behandlingar – men nobbat. – Jag tycker att det är helt vidrigt, säger Beatrice till Metro.

Elin Kling och Beatrice Birkeldh har båda blivit erbjudna gratis behandlingar – men nobbat. – Jag tycker att det är helt vidrigt, säger Beatrice till Metro. Foto: Lotta Imberg / Niklas Dahlskog


klar

Artikellänk är kopierad

Utdrag ur Ellipse klinikens mejlerbjudande till bloggarna. KLICKA PÅ BILDERNA FÖR ATT GÖRA UTDRAGEN STÖRRE
Utdrag ur Ellipse klinikens mejlerbjudande till bloggarna. KLICKA PÅ BILDERNA FÖR ATT GÖRA UTDRAGEN STÖRRE

Skönhetsföretag vill få fler unga tjejer att göra skönhetsingrepp och bröstförstoringar. Deras metod: muta svenska stjärnbloggare. Det ledande bioteknikföretaget Q-Med lovade ett års gratis skönhetsingrepp till minst tio av landets största skönhets- och livsstilsbloggare. På ett villkor: Skriv om oss regelbundet under hela året. Även skönhetskliniker använder sig av liknande metoder.

En av Q-Meds utvalda var Beatrice Birkeldh, bloggare och vimmeljournalist. Hon blev förbannad och lade ut mejlet på bloggen. – Jag tycker att det är helt vidrigt. För det första skulle jag aldrig använda det här. Jag är 21 år och behöver det inte. För det andra tycker jag att det är omoraliskt att uppmana unga tjejer att göra skönhetsoperationer, säger hon.

Elin Kling, utsedd till Årets modebloggare, fick samma erbjudande om gratis Restylane och Macrolane. – Det var ingenting för mig. Även om jag någon gång skulle använda sådana behandlingar skulle jag inte tipsa mina läsare om det, säger hon.

Andra bloggare nappade på  erbjudandet. En modell och bloggare visar på film hur hon blir injicerad med läppförstoringsmedlet från Q-Med. Det som inte framgår är att hon fått ingreppet gratis av företaget, skriver Upsala Nya Tidning. – Mina läsare är intresserade av sådant här och om Q-Med erbjuder mig att testa deras produkter gratis spelar ingen roll, säger hon till UNT.

Metro har sökt Q-Meds marknadsdirektör Tommy Gullbo, som inte har återkommit för en kommentar. Till Upsala Nya Tidning säger han däremot att företaget tar avstånd för mejlen till bloggarna, som han kallar för "ett ogenomtänkt initiativ".

Kliniken: Bloggare skriver om oss

ERBJUDANDE. – Vi har bloggare som skriver om oss. Så fungerar det överallt. Den bästa mark­nadsföringen är oftast när någon rekommenderar något, säger Stina Auer, på Ellipse kliniken i Stockholm.

Stjärnbloggaren Anna Hibbs besökte kliniken för Restylanebehandling i janu­ari. Hon skrev om ingreppet på bloggen och enligt Hibbs fick hon därför ett rabatterat pris.– Jag gjorde det inte enbart av estetiska skäl, utan för att bli av med min spänningshuvudvärk. Hittills har behandlingen fungerat, säger hon.

klar

Artikellänk är kopierad

Petter Sundsten
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro