ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Så lugnar du nerverna inför uppkörningen

Daniel Cederlund · 21 Maj 2017
Uppdaterad 21 Maj 2017
Psykologen Anna Bennich Karlstedt tipsar om att acceptera och stå ut med din nervositet, att du ska påminna dig själv om att det kommer att kännas nervöst och att det inte är konstigt. Var snäll mot dig själv, inte sträng – alla är nervösa.

Psykologen Anna Bennich Karlstedt tipsar om att acceptera och stå ut med din nervositet, att du ska påminna dig själv om att det kommer att kännas nervöst och att det inte är konstigt. Var snäll mot dig själv, inte sträng – alla är nervösa. Foto: Peter Knutson/TT


Körningen flyter på bra, teorin sitter och allt borde vara frid och fröjd – om det inte vore för dina värdelösa nerver. Tänk om du blir kuggad bara för att du är för nervös? Här är expertens bästa tips för hur du behåller kylan innan och under uppkörningen.

klar

Artikellänk är kopierad

Pulsen bankar, svetten lackar och artighetsfraserna laggar. Det är få saker som får nerverna att fuldansa som det superladdade förarprovet, eller som vi lekmän säger: uppkörningen. Men varför blir man så nervös?

– Uppkörningen är en prestationssituation där du ska granskas och utvärderas. Upplevelsen av att allt hänger på mig och att det är nu det gäller ger en nervig känsla. Och många tycker ju att det är väldigt viktigt att klara sin uppkörning, säger psykologen Anna Bennich Karlstedt.

Vad är det som händer i kroppen när jag blir nervös?

– Det är orostankarna som drar igång stressystemet i dig. Du får förhöjd puls, andas ytligare och spänner kroppen. Nervositet på lagom nivå leder till ökad vakenhet och fokus. Men blir du för uppvarvad så kan det leda till ”tunnelseende”, det blir svårt att ta in all information runt omkring och fatta avvägda beslut vilket är ganska viktigt i en uppkörningssituation. ”Hjälp, tänk om jag gör fel nu” eller ”Jag klarar inte det här” är hotande tankar i en uppkörningssituation som i värsta fall kan leda till felbeslut och förhastade beteenden.

Om jag märker att jag blir nervös och börjar svettas när jag sätter mig i bilen, finns det något akuttrick jag kan ta till för att stoppa det?

– Ibland funkar det att sätta ord på vad du känner. Säg till den som ska kontrollera körningen att du är väldigt nervös och rädd att du inte ska klara det. Ofta kan man få en lite lugnande försäkran tillbaka typ: ”Det är nästan alla, det är helt normalt, det här kommer att gå bra.” Och kom ihåg att körprovsinspektören bredvid satt i samma situation som dig en gång i tiden. Ta några djupa andetag.

pil
Anna Bennich Karlstedt listar fem övningar för att hålla nerverna i schack

• Se till att vara förberedd. Känner du dig klar och redo inför uppkörningen så är du lugnare än om du känner att du har slarvat.

• Träna på uppkörningssituationen med din lärare eller förälder så att det inte känns så främmande när det är skarpt läge. Be läraren ge instruktioner som liknar en uppkörning eller be din förälder sitta med ett block och anteckna under övningskörningen.

• Acceptera och stå ut med din nervositet. Påminn dig själv om att det kommer att kännas nervöst och att det inte är konstigt. Var snäll mot dig själv, inte sträng – alla är nervösa.

• Avdramatisera situationen genom att zooma ut och se situationen ur ett annat perspektiv. Det handlar inte om liv eller död och du har hur många chanser som helst att köra upp – en dag har du körkortet.

• Var i god form på dagen D. Se till att du har ätit och sovit så gott du kan innan du går till uppkörningen.

 LÄS MER: Test: Klarar du körkortsfrågorna?

klar

Artikellänk är kopierad

Daniel Cederlund
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro