ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Så lurar butikerna dig att betala mer

Mathias Gerdfeldter · 2 Jul 2014
Uppdaterad 3 Jul 2014
Glädjekalkylspriser 24,99 € uppfattas som mycket mindre än 25,00 €, trots att det bara skiljer en penny mellan dem.

Glädjekalkylspriser 24,99 € uppfattas som mycket mindre än 25,00 €, trots att det bara skiljer en penny mellan dem. Foto: AllOverPress


Blev shoppingrundan dyrare än du hade tänkt dig? Här har du fem möjliga förklaringar.

klar

Artikellänk är kopierad

Visst har vi alla haft den känslan av att efter en shoppingrunda ändå ha gjort av med liiite för mycket pengar än vi hade tänkt oss. Det är dock faktiskt inte nödvändigtvis dig själv du ska skylla på. Butiksägare är väl bevandrade i psykologisk manipulering, i hopp om att maximera butikens vinster. Business Insider har listat fem av de vanligaste knepen vid prissättning, för att hjälpa dig att upptäcka när du blir manipulerad.

► LÄS MER: Konstgjord doft ska få dig att handla mer

Glädjekalkylspriser

Det har säkert inte gått någon förbi att priser ofta slutar på siffran 9 (eller vid belopp över hundra kronor på 99 eller 95). Strategin är så klart mycket medveten. Studier visar att vi lägger störst vikt på den vänstra siffran i ett belopp. Alltså uppfattas 199 kronor generellt som mycket mindre än 200 kronor, trots en enda kronas skillnad.

När vi huvudräknar ihop den totala kostnaden av varor prissatta på detta sätt avrundar vi oftast nedåt, och därför blir summan på kvittot ofta högre än vad vi hade förväntat oss. Ett råd för att undvika detta kan vara att ha med en miniräknare under shoppingrundan.

Kostnadspåslag

Vi vet att varor inte säljs till deras egentliga värde (eftersom butiker vill gå med vinst), men underskattar ofta exakt hur stora dessa påslag kan vara. Många gånger kan den ligga på uppemot 50 procent. Påslag sker som oftast i varje steg i produktions- och distributionskedjan. Alltså kan det ibland vara billigare att handla från nätbutiker (som inte har varorna i en dyr, fysisk butik) eller se om man kan handla direkt hos en grossist.

Ojämnt fördelad prissättning

Butiker sänker ibland dramatiskt priset på vissa varor (utan att offentligt rea ut dem). Tanken är att vi ska bli upprymda över att ha hittat ett så fantastiskt ”fynd” att vi får positiva associationer till butiken och varumärket, och därmed bli trogna kunder i det långa loppet. Självfallet höjer samtidigt butikerna priset på andra varor, för att kompensera vinstbortfallet.

Sedan skiftar ofta vilken typ av produkter som för stunden säljs till ”fyndpris”, för att dra till sig ett så varierat (och troget) klientel som möjligt. Självklart kan man passa på att fynda när vissa varor är lite billigare, men kom ihåg att kontrollera om samma produkt kanske inte är lika billig nästa gång.

Dynamiska priser

Näthandel är ett smidigt sätt att handla, och ger också butiksägarna ett effektivt sätt att snabbt variera sin prissättning. Detta kan användas mot dig, genom all den infon som din webbläsare samlar in om dig. Handlar du till exempel alltid deckare i nätbokhandeln? Förvånas inte om just deckare är lite dyrare när du surfar efter dem än när någon som föredrar kokböcker ska handla.

Priser på de produkter som företaget vet att just du är mer benägen att köpa höjs gärna automatiskt, eftersom man vet att du är beredd att lägga några extra kronor på dem. Vill du kontrollera eller komma runt detta finns ett hyfsat enkelt knep – testa att gå in på nätbutiken från två olika datorer, eller byt ut din IP-adress genom en proxyserver.

Prestigepriser

Väljer vi konsumenter självklart alltid varan till lägst pris? Verkligen inte. Tvärtom finns en intressant psykologisk effekt som får oss att förknippa varor till ”överpris” med lyx. Det gäller särskilt på varor som redan har en stämpel som lyxprodukter. När vi granskar produkter som parfym, smycken och viner undrar vi ofta vad det är för ”fel” på lite billigare varianter. Vi betalar också gärna lite mer för att förknippas med ett visst märke, ibland kanske även med kändisar som frontar varumärket.

Den här metoden slår även ut några av strategierna ovan. Att till exempel prissätta en parfym till 899 kronor i stället för 900 kronor får den att verka som ett ”billigt” fynd i stället för en lyxig, åtråvärd produkt. Det enda sättet att komma runt detta problem är ta en extra funderare kring köp av dessa lyxprodukter. Är de verkligen värda sitt pris? Köper jag det här för att jag vill ha det, eller enbart för att verka exklusiv?

Kostnadspåslag 
  Det är oftast mycket billigare att handla hos grossister, då slutförsäljarna ännu inte har lagt på sin egen vinstmarginal.
Kostnadspåslag Det är oftast mycket billigare att handla hos grossister, då slutförsäljarna ännu inte har lagt på sin egen vinstmarginal.Foto: AllOverPress
Ojämnt fördelad prissättning 
  Butiken sänker ofta priser på en vis typ av vara för att i stället höja dem på andra. Detta cirkulerar mellan produkterna för att få nöjda kunder av alla sorter.
Ojämnt fördelad prissättning Butiken sänker ofta priser på en vis typ av vara för att i stället höja dem på andra. Detta cirkulerar mellan produkterna för att få nöjda kunder av alla sorter.Foto: AllOverPress
Dynamiska priser 
  Handlar du alltid kameror på nätet? Räkna med att priset på kameror stiger – men bara för dig.
Dynamiska priser Handlar du alltid kameror på nätet? Räkna med att priset på kameror stiger – men bara för dig.Foto: TT
Prestigepriser 
  Vi är beredda att betala mycket mer för varor med ”lyxig” framtoning. Vi ifrågasätter ofta ”för billiga” parfymer som något defekt.
Prestigepriser Vi är beredda att betala mycket mer för varor med ”lyxig” framtoning. Vi ifrågasätter ofta ”för billiga” parfymer som något defekt.Foto: AllOverPress
klar

Artikellänk är kopierad

Mathias Gerdfeldter
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro