ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Så lurar flygbolagen dig på ersättning

Metro-TT · 29 Mar 2011
Uppdaterad 29 Mar 2011
Många inrikesflyg skriver sig fria från ersättning.

Många inrikesflyg skriver sig fria från ersättning. Foto: Bertil Ericson/Scanpix


Alla granskade inrikesflygbolag hade brister. Ersätter inte sent bagage. Självklart allvarligt”.

klar

Artikellänk är kopierad

Flyget blir försenat och ditt bagage dyker upp ännu ­senare. Men det är långt ifrån säkert att du får den hjälp eller ersättning som du har rätt till. Det visar Konsumentverkets (KO) granskning av avtalsvillkor hos inrikesflygbolag. – Det är självklart ­all­varligt att samtliga bolag ­använder sig av villkor som på ett eller annat sätt är eller kan vara oskäliga, säger Anna Norlén, jurist på KO. När konsumenter köper sin biljett finns många villkor i avtalen som inte bara är krångliga utan även ­direkt oskäliga. Det kan till exempel handla om ­bolag som friskriver sig från att ge ersättning för utlägg ­som resenären måste ­göra om bagaget är ­för­senat. I ­av­talen finns långa meningar i ­fin­stild text som ibland ­inte är på svenska. – Om du måste köpa ­saker som du behöver ska man kunna få ersättning för det. Det kan till exempel handla om en ­deo­dorant eller andra nödvändigheter, säger Norlén. Samtliga 17 granskade inrikesflygbolag hade ­något eller flera villkor som KO anser är oskäliga. Till hösten ska verket göra en uppföljning för att se om bolagen ändrat ­vill­koren. Annars kommer KO inleda tillsynsärenden. Vissa bolag säger till TT att de ­redan ändrat i sina villkor. – Vi känner oss trygga i att vi följer reglerna bra. Men vi ska rätta till en sak – vi ska skriva rättigheterna på svenska. Nu har vi dem bara på engelska, ­säger Malin Selander, ­press­ansvarig för SAS i Sverige.

klar

Artikellänk är kopierad

Metro-TT
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro