ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Så "lurar" hon dig att konsumera mera

Josefin Michanek · 10 Apr 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

SHOPPINGKONSULT Brukar du gå in i en affär för att bara titta och komma ut med något du inte behöver? Förmodligen ligger det en specialistutbildad shoppingkonsult bakom upplägget. Petra Trobäck-Sjövall är en av dem som ”lurar” oss att konsumera mera. – Jag känner kunden bättre än han eller hon känner sig själv, och spelar på det! Hennes arbete går ut på att observera och kartlägga hur människor beter sig i shoppingsammanhang – för att sedan inreda butiker så att kunder shoppar loss nästan utan att märka det.

Hur blir man specialist på shopping? – Det handlar om att tjuvkika och snoka ute i butikerna. Ibland följer jag efter folk som en skugga och ställer frågor, som varför de väljer att gå till höger eller varför de tittar på en viss hylla.

Blir inte folk irriterade när du följer dem i hasorna? – Nej, faktiskt inte. Kunderna börjar nog vänja sig, många butiker i dag håller noga koll exakt på hur deras kunder agerar.

Hur får du folk att handla? – Det finns många små knep för att få folk att köpa saker de inte tänkt från början. Det är viktigt att få kunden att handla så tidigt som möjligt, en klassiker är att ha en plånboksöppnare precis i början av butiken. Förbrukningsvaror till pangpris och att spotbelysa är också effektivt.

Det låter enkelt. Hur lättlurade är folk? – Jag skulle inte säga att folk är lättlurade, men lättlockade. Försäljningen kan öka med 300 procent bara genom att en produkt flyttas ut mitt på golvet. Man kan tjäna mycket pengar på att tänka till lite.

Blir inte folk sura när de ”luras” att köpa saker de inte behöver? – Forskning visar att de inte blir det. En bra butik har redan gett argumenten för varför det är bra att handla en viss grej, så kunden känner sig hjälpt och glad att ha hittat rätt.

Du jobbar en del med dofter. Vilket sinne påverkar kunden mest? – Dofter har störst påverkan på vad vi väljer att köpa. Än så länge jobbas det inte så mycket med att säljstyra med dofter i Sverige, men det kommer.

Vem är den bästa kunden? – Två kvinnor tillsammans är allra bäst. De stannar länge i butiker och triggar varandra att handla. Sämst är en man och en kvinna. De stannar kortast. Män gillar inte att shoppa.

Är det något slags generell regel? – Det kommer nog att ändras, men i dag är det så. Det gäller att ta hand om dem och få dem att stanna.

Hur då? – Precis som barn roas med bollhav är det bra med gubbdagis. Alla köpcenter som har till exempel ett Clas Ohlson går bra. Det är också viktigt att hitta andra saker som männen kan ta kommando över, exempelvis kundvagnen. Då är de nöjda. Teststationer där det råder lugn och ro är också jättebra.

Finns det något sätt att värja sig mot dina knep? – Nej (skratt), bara genom att sätta på sig skyddsglasögon. Jag är helt enkelt smartare än kunden.

klar

Artikellänk är kopierad

Josefin Michanek
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro