ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Så luras du att shoppa mer med rätt musik i butiken

Aron Andersson · 4 Dec 2014
Uppdaterad 7 Dec 2014
Bilden är ett montage

Bilden är ett montage Foto: TT / Montage


klar

Artikellänk är kopierad

Rätt musik kan få dig att köpa mer. Så vill butikerna få dig att öppna plånboken till tonerna av populära låtar.

Kan rätt musik i butiken få dig att köpa mer? Ja, det hävdar en ny svensk rapport.

– Rätt musik på rätt plats kan leda till ökad försäljning, absolut, säger Sven-Olov Daunfeldt, forskningschef på HUI Research, som skrivit rapporten. ​

I ett svenskt experiment från 2012 som utfördes under fyra dagar i en hemelektronikbutik visade det sig att försäljningen nästan fördubblades när det spelades musik – jämfört med när det var tyst.

– Den underliggande förklaringen är egentligen att musik är en sorts stimuli som påverkar våra emotioner och gör att vi antingen undviker en miljö, eller dras till en miljö, säger han.

Experimentet är bara en av flera studier som Sven-Olov Daunfeldt gått igenom när han skrivit sin rapport. Och alla pekar på samma sak, musiken har en stor påverkan på konsumenter. Några som förstod detta tidigt var den amerikanska kaffekedjan Starbucks, vars övergång från klassisk musik till jazz gav omedelbar effekt på kunderna.

Men någon hemlig musikstil som fungerar bättre än andra finns egentligen inte. I stället gäller det anpassa musiken för butiken, och kunderna.

– Klädaffärer som riktar sig till en ung målgrupp tenderar spela musik på hög volym och ha lite nattklubbskänsla. Det blir hippt och coolt men skulle inte fungera lika bra i en butik som riktar sig mot damer i medelåldern. Där skulle det få helt motsatt effekt.

För att få kunder att stanna kvar längre, och därmed shoppa mer, är det bättre med långsamma låtar än snabba. Men på en bar kan det i stället vara bättre med musik i ett högre tempo – det får nämligen besökarna att dricka mer.

Enligt Sven-Olov Daunfeldt handlar det inte bara om att lura kunder att köpa mer, utan även om att skapa en identitet.

– Det är ofta sådant som gör att kunden blir nöjd. Säg att du är på ett kaffe som spelar musik som passar dig. Då kommer du att bli mer nöjd, och det ökar kundnyttan, säger han.

Samtidigt förklarar han att det finns flera bitar som påverkar konsumenten, inte bara vilken musik som spelas.

– Det finns andra faktorer som är jätteviktiga. En marknadsplats har massor av grejer som påverkar en: dofter, synintryck, trängsel, priser och så vidare. Musik är en del av det, men ändå en inte helt oviktig del.

Rapporten har tagits fram av forskningsinstitutet HUI Research och finansierats av Soundtrack Your Brand, som samarbetar med Spotify.

►Läs mer: Här finns hela studien

klar

Artikellänk är kopierad

Aron Andersson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro