ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Så många miljoner betalas till försenade resenärer i kollektivtrafiken

Annica Ögren · 10 Feb 2019
Uppdaterad 10 Feb 2019
Bilden visar hur resenärer i Malmö väntar på ersättningsbussar efter en storm som dragit in över staden som påverkat kollektivtrafiken.

Bilden visar hur resenärer i Malmö väntar på ersättningsbussar efter en storm som dragit in över staden som påverkat kollektivtrafiken. Foto: Johan Nilsson/TT


Stockholms lokaltrafik (SL), Skånetrafiken och Västtrafik betalade under förra året ut nästan 64 miljoner kronor i ersättningskostnader till försenade resenärer. Så ser kostnaderna ut i de olika länen.

klar

Artikellänk är kopierad

Under 2018 betalade Skånetrafiken – som är trafikhuvudman för kollektivtrafiken inom länet – ut ersättningskostnader till försenade resenärer för 15,5 miljoner kronor.

Siffran avser både busstrafik och all tågtrafik. Mest ersättningar betalades ut till resenärer som blivit försenade med tåg. Där låg kostnaden på 14,5 miljoner.

I Västra Götaland är det Västtrafik som ansvarar för kollektivtrafiken. Under förra året betalade de ut strax över 19,3 miljoner kronor i ersättningskostnader till resenärer.

Majoriteten av kostnaderna är kopplade till störningar i tågtrafiken, som stod för 70 procent av kostnaderna. Busstrafik stod för 20 procent och spårvagn cirka fem procent.

Dyrast för SL i Stockholm

SL, som ansvarar för kollektivtrafiken i Stockholm, betalade totalt ut ersättningskostnader för nästan dubbelt så mycket som Skånetrafiken under 2018. Den sammanlagda notan landade på 29,1 miljoner kronor.

Mest ersättningskostnader betalades ut till resenärer som färdats med pendeltåg, där kostnaderna landade på strax över 24,7 miljoner kronor. De värst drabbade månaderna under året var december och februari, då ersättningskostnaderna totalt för månaden låg på dryga 3,5 miljoner respektive 3,1 miljoner kronor. Även under dessa månader var det försenade pendeltågsresenärer som fick mest ersättning.

Det här gäller för ersättning vid förseningar

pil
Skånetrafiken

Om du blir mer än 20 minuter försenad vid resa med Skånetrafikens tåg och bussar kan du få ersättning. Prisavdraget utgår från din kostnad för resan (biljettens pris) och hur mycket du blev försenad.

En försening på 20–39 minuter ger 50 procent av resans pris i ersättning.

En försening på 40–59 minuter ger 75 procent av resans pris i ersättning.

Blev du mer än 60 minuter försenad ger detta 100% av resans pris i ersättning.

Källa: Källa: Skanetrafiken.se

pil
Västtrafik

Gäller för alla resor du gjort eller tänkt göra med Västtrafiks biljetter ombord på Västtrafiks bussar, spårvagnar, tåg eller båtar. Det gäller även om du rest eller tänkt resa med Västtrafiks biljetter på sträckor som inte körs av dem, till exempel Öresundståg.

Du kan få ersättning om du blivit mer än 20 minuter sen.

Vid 20 minuters försening kan du få 50 procent av resans enkelbiljettspris tillbaka.

Vid 40 minuters försening kan du få 75 procent av resans enkelbiljettspris tillbaka.

Vid 60 minuters försening kan du få 100 procent av resans enkelbiljettspris tillbaka.

Källa: Källa: Västtrafik.se

pil
SL

Om du riskerar att bli försenad i mer i 20 minuter kan du ansöka om ersättning hos SL för att åka sträckan med taxi, egen bil eller genom ett annat resesätt.

Förseningsersättningen gäller all SL-trafik i Stockholms län, men också för pendeltåg som går över länsgränsen till Gnesta, Bålsta och Uppsala.

Du måste reklamera resan inom 2 månader efter förseningen för att kunna få ersättningen och du kan max bli ersatt med 1 165 kronor.

Källa: Källa: Sl.se

klar

Artikellänk är kopierad

Annica Ögren
[email protected]
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro