ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Så mycket choklad bör du äta – för att hålla dig frisk

Linnea Carlén · 16 Jun 2015
Uppdaterad 16 Jun 2015
Måttliga mängder chokladkakor kan göra gott för hälsan.

Måttliga mängder chokladkakor kan göra gott för hälsan. Foto: imageBROKER / Alamy


Att choklad i alla dess former är gott, det är de flesta av oss ense om. Nu visar en studie att chokladkakor även skulle kunna minska risken för hjärtkärlsjukdomar och stroke.

klar

Artikellänk är kopierad

En observationsstudie från University of Aberdeen som undersökte vanorna hos 20 000 personer från medelåldern och uppåt kom nyligen fram till att chokladkakor kan minska risken för diverse sjukdomar, skriver BBC Scotland.

Studien, publicerad British Medical Journals tidskrift "Heart", undersökte inte exakt hur choklad kan tänkas bidra till minskade hjärtsjukdomar, men professorn och forskningsledaren Phyo Myint vid University of Aberdeen säger enligt brittiska The Mirror att det kan handla om att chokladkakor innehåller komponenter som kan verka fördelaktiga för hälsan.

– De inkluderar kakao, flavonoider, mjölk, och i vissa fall, nötter. Det finns bevis på att dessa kan hjälpa hjärthälsan.

LÄS MER
Choklad bidrar till skogsskövling

Forskarna drog i den omfattande studien slutsatsen att de som åt upp till en liten chokladkaka om dagen löpte 11 procent lägre risk för hjärtsjukdom och en 23 procent minskad risk för stroke. Föga förvånande uppes mörk choklad även vara nyttigare. Medan mjölkchoklad sades risken med 22 procent skulle mörk choklad kunna minska risken med 25 procent.

Phyo Myint poängterar samtidigt att choklad även innehåller både socker och fett vilket inte är det nyttigaste att konsumera i överdrivna mängder.

– Det finns vissa grupper av människor som kanske inte bär äta choklad. Men totalt sett fann vi att om du konsumerar choklad med måtta så kan det vara bra för hälsan.

Den grupp som uppvisade störst fördelar av att äta choklad var de som åt mellan 16 och 100 gram choklad om dagen.

– De flesta av dem konsumerade förmodligen cirka 100 gram per vecka snarare än 100 gram per dag och de resultat som vi ser är gruppeffekter, så vi inte kan säga att äta 100 gram om dagen kommer att göra en gott. 

klar

Artikellänk är kopierad

Linnea Carlén
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro