ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Så mycket kostar det att bli USA:s president

Joakim Goksör/TT · 14 Dec 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Kuggarna i valmaskineriet inför USA:s presidentval har börjat mala. För att vinna behövs en mångmiljardbudget. Och den växer för varje val.

President George W Bush spenderade drygt 2,4 miljarder kronor på sin omvalskampanj 2004. Notan för att få sitta kvar var därmed nästan dubbelt så stor som när han vann mot vicepresident Al Gore år 2000.

Prislappen för att få bli nästa president väntas bli ännu högre.

- Priset går upp för varje val. Och det är antagligen mycket troligt att det blir högre än för Bushs senaste kampanj, mot bakgrund av vad de ledande kandidaterna har spenderat hittills, säger Dan Auble, forskare på Center for Responsive Politics (CRP) i Washington.

Det är mer än tio månader kvar till valdagen, men miljardrullningen har redan börjat. Trycket är särskilt hårt i delstaterna Iowa och New Hampshire, som är först med att välja presidentkandidater och lär ha stor påverkan på valen i efterföljande delstater.

Ledande kampanjstrateger gör ingen hemlighet av att det är nu det gäller.

- Vi kommer att använda alla tillgångar som finns, sade Tom Vilsack från Hillary Clintons stab om decemberstrategin i en tv-intervju nyligen.

Fram till och med årets tredje kvartal hade Clintons kampanj samlat in motsvarande 576 miljoner kronor, enligt valmyndigheten FEC.

Utmanaren Barack Obama har också sprängt halvmiljardsvallen, medan ledande republikaner ligger på något lägre nivåer.

Donationer strömmar in hela tiden. En svacka i flödet brukar inträda i början av primärvalsprocessen, men sedan tar det fart igen, när väljarna tydligt kan se vilka som kommer att vinna respektive partis förtroende.

Enligt institutet Campaign Media Analysis Group slukar tv- och radioreklam upp till tre fjärdedelar av den totala presidentvalrörelsens pengar.

Totalt tros marknaden för politisk reklam i USA omsätta över 19 miljarder kronor under 2008, men då inkluderas även lokala val och val till senaten och representanthuset. Över 5 miljarder kronor beräknas komma från presidentkandidaterna.

- Det mesta spenderas på hösten, när valrörelsen tar fart på allvar. Då kommer de verkligt stora beloppen för rikstäckande tv-reklam, säger Auble.

klar

Artikellänk är kopierad

Joakim Goksör/TT
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro