ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Så påverkas du av att snooza – egentligen

Hugo Ewald · 12 Jan 2016
Uppdaterad 12 Jan 2016

Foto: Stockholms universitet/Alamy


Att snooza, det vill säga att skjuta upp morgonuppvaknandet i tiominuters-etapper, är någonting vi alla förmodligen gjort. Men är det egentligen en särskilt bra idé att göra så? Metro har pratat med Torbjörn Åkerstedt, professor vid Stressforskningsinstitutet vid Stockholms universitet.

klar

Artikellänk är kopierad

Under 1950-talet introducerades den så kallade "snooze"-knappen hos många väckarklockor. Sedan dess har den varit både en frälsning för morgontrötta och ett helvete för människor som alltid råkar försova sig.► LÄS MER: Läkaren: Därför ska du sova naken

Snoozeknappar lyfts ofta fram som någonting du bör undvika, och som till och med kan vara skadligt. Men enligt Torbjörn Åkerstedt, professor vid Stressforskningsinstitutet vid Stockholms universitet, finns det inga större risker med att använda sig av snooze-knappar.

– Det påverkar inte alls. Skälet att snooza är att man får ett mjukare uppvaknade. Man väcks gång på gång så när man vaknar den sista gången har hjärnan hunnit vakna upp.

Djupsömnen är någonting ditt kropp sover klart under de första fyra-fem timmarna under natten, då finns det inga större problem med att snooza. Har du dock inte sovit klart djupsömnen kan den komma tillbaka om du snoozar för länge.

Trots att det inte egentligen påverkar kroppen negativt menar Torbjörn Åkerstedt att det inte är optimalt att snooza.

– Egentligen är det effektivare om man ställer alarmklockan en extra halvtimme istället för att somna. Men har man svårt att vakna upp kan det vara en fördel, säger han.► LÄS MER: Experterna: Så ligger du i sängen för att sova bäst

klar

Artikellänk är kopierad

Hugo Ewald
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro