ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Så säljer du din idé på två minuter

Kristian Borglund · 19 Okt 2009
Uppdaterad 14 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Speedpitching är en teknik för att snabbt övertyga andra, och den är fullt användbar även i andra delar av arbetslivet, enligt Richard Laurits, en av grundarna till företaget Speedpitching:– Vi lever i en tid där många känner sig stressade, inte minst av allt informationsöverflöd. Kan man inte övertyga folk på ett par minuter, då slutar de att lyssna. Det kan vara en investerare, din sambo, din chef eller din kollega.Tekniken bygger på fyra steg: Skapa uppmärksamhet, ställa öppna frågor, pitcha och våga komma till avslut.Kan tekniken användas i jobbsökandet?– Absolut. Låt oss säga att du träffar en personalchef i samband med en fest. Det är absolut no-no att rabbla ditt CV och berätta allt du är bra på i det läget. Det är mycket bättre att vara väldigt nyfiken på företaget, vad som händer i verksamheten och komma med idéer som visar ditt engagemang.– Men vänta med pitchen i det här fallet, eftersom personen inte är riktigt mottaglig på en fest. Ditt mål är i stället att göra ett så bra intryck att du kan ringa upp på måndagen och då säga ”Jag blev verkligen intresserad av att höra dig berätta om hur ni jobbar. Jag är intresserad av att få veta ännu mer. Skulle vi kunna ses på en lunch på måndag eller onsdag i nästa vecka?”.

klar

Artikellänk är kopierad

Kristian Borglund
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro