ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Så ska byggjobben bli säkrare

Caroline Engvall · 1 Nov 2012
Uppdaterad 1 Nov 2012
Så ska byggjobben bli säkrare Byggjobbarna på Citybanan jobbar mot en vägg som är spåntad och är det enda som håller tillbaka Riddarfjärdens 20 meter djupa vatten från jobbarna i gropen. 

Så ska byggjobben bli säkrare Byggjobbarna på Citybanan jobbar mot en vägg som är spåntad och är det enda som håller tillbaka Riddarfjärdens 20 meter djupa vatten från jobbarna i gropen.  Foto: Urban Brådhe


Citybanan innebär livsfarliga moment för byggjobbarna. Men trafikverket har lärt av olyckorna.

klar

Artikellänk är kopierad

Citybanan under Stockholm innebär många livsfarliga moment för byggnadsarbetarna. Därför har Trafikverket vidtagit speciella åtgärder för att minska olyckorna.

Bygget av Citybanan i Stockholm har kommit ungefär halvvägs. 

Just nu pågår arbetet med Söderströmstunneln, en av de mest komplicerade och utmanande delarna längs Citybanan. 

– Det är väldigt riskfyllt att arbeta med tunneln, till exempel med tunga lyft med kranar, betongarbeten, sprängarbeten, arbete från båtar, arbete på hög höjd och arbete såväl i som under vattnet. Det är extra riskfyllt vintertid, säger Fredrik Moback, miljö- och arbetsmiljöchef på Citybanan.

Därför är det extra viktigt för Citybanan att jobba med arbetsmiljöfrågor för att minska antalet olyckor. Att varje entreprenör har en arbetsmiljöhandläggare och en uppdaterad arbetsmiljöplan är givet – och tillsammans med Citybanans personal går entreprenörerna regelbundna skyddsronder och diskuterar byggets säkerhet på alla sina möten.

– I dagarna gör vi dessutom färdigt utbildningsfilmer om arbetsmiljö på engelska, tyska och polska eftersom vi har många utländska byggarbetare som jobbar med Citybanan, säger Fredrik Moback.

Innan ett nytt arbetsmoment påbörjas genomför entreprenören en arbetsberedning där det finns ett speciellt avsnitt som behandlar arbetsmiljö.

– Det gör att vi identifierar riskerna redan innan arbetet ska utföras. Vi förebygger också olyckor genom skyddsronder där vi försöker förutse risker och åtgärda dem direkt ute på arbetsplatsen, säger Fredrik Moback.

klar

Artikellänk är kopierad

Caroline Engvall
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro