ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Så ska cyklarna få ta större plats

Anders Göransson · 1 Nov 2012
Uppdaterad 1 Nov 2012

klar

Artikellänk är kopierad

– Fler cykelbanor vore bra, och bättre möjligheter att cykla separat från biltrafiken även i korsningar. Karin Victorin, 40, tv-producent, Vasastan.
– Fler cykelbanor vore bra, och bättre möjligheter att cykla separat från biltrafiken även i korsningar. Karin Victorin, 40, tv-producent, Vasastan.

Väjningsplikt för bilister vid cykelöverfarter och möjlighet att införa cykelgator är två av inslagen i den statliga cyklingsutredningen som presenterades i går. Förslagen får både tummen upp och kritik.

– Jag är lite besviken över att utredaren inte tagit möjligheten att införa att cyklister får svänga höger fast det är rött. Det finns och fungerar i flera andra städer i Europa, och det hoppas jag att regeringen tar till sig, säger Per Ankersjö, stadsmiljöborgarråd (C).

Han menar att regeländringen behövs, framför allt för att undvika olyckor. Flera dödsolyckor har inträffat vid trafikljus när förare i större fordon inte sett de väntande cyklisterna på höger sida, utan kört på dem.

När det gäller förslaget om att möjliggöra cykelgator ligger staden ett steg före – det ingår redan i budgeten för nästa år. Enligt planerna ska sådana införas redan nästa år på ett antal parallellgator till stora, trafikerade gator i centrala Stockholm.

– Det är ett bra komplement till att åka på de stora gatorna, även om det inte ska ersätta rätten att cykla på huvudgatorna. Det är bra att vi nu ska få trafikmärken för cykelgatorna.

Cykelfrämjandet ställer sig positivt till förslagen om väjningsplikt för bilister vid cykelöverfarter och om cykelgator, men efterlyser mer konkreta förslag om ökad finansiering av cykelinfrastruktur.

    Motormännen befarar att utredningens förslag leder till olika trafikregler för bilister och cyklister.

”Det är olyckligt om vi får en utveckling mot olika trafikregler för bilar och cyklister. Otydlighet kommer bara leda till fler olyckor”, säger vd:n Maria Spetz i ett pressmeddelande.

Utredarens förslag

I går presenterade regeringens cykelutredare Kent        Johansson sin syn på hur det ska bli enklare och mer lockande att cykla i Sverige. Här är några av förslagen:

• Väjningsplikt. Vid obevakade cykelöverfarter ska bilförare få väjningsplikt mot cyklande och mopedförare som just ska ge sig ut i överfarten. Ett vägmärke för cykelöverfart ska tas fram av Transportstyrelsen.

• Cykelgator. En möjlighet införs att inrätta cykelgator, där motordrivna fordon ska anpassa sin hastighet till cykeltrafiken och bilar bara får parkera på särskilt anvisade platser. Ett vägmärke ska tas fram för cykelgata, och ett för cykelgata upphör.

• Information. Det ska vara möjligt att tillåta cykling i båda riktningarna på enkelriktade gator. Det finns inget laghinder för det i dag, men möjligheten bör tydliggöras.

• Inte rött. Det ska inte bli tillåtet för cyklister att i vissa lägen cykla mot rött, vilket har föreslagits från olika håll. Enligt utredaren är det inte förenligt med internationella konventioner om vägtrafik.

• Större. Cyklar med mer än två hjul, till exempel så kallade cargo bikes med flak, ska få färdas på körbana även om det finns en cykelbana. Orsaken är att dagens cykelbanor ofta är för smala för den typen av fordon.

• Barn. Barn ska ha rätt att cykla på trottoaren till och med det år de fyller åtta. Skälet är framför allt att regeln kan främja ökad cykling bland barn.

klar

Artikellänk är kopierad

Anders Göransson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro