ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Så ska du sitta för att slippa belastningsskador

Simon Krona · 7 Dec 2018
Uppdaterad 11 Jun 2019

Sitter du också som en hösäck i kontorsstolen på jobbet? Då riskerar du att få besvär med belastningsskador. Här är tipsen som kan hjälpa din rygg.

klar

Artikellänk är kopierad

LÄS MER: 9 enkla övningar för bättre ergonomi på jobbet

Varje dag anmäler i genomsnitt 12 svenskar en arbetsskada som misstänks bero på ergonomiska belastningsfaktorer, enligt Arbetsmiljöverket. Det motsvarar var tredje anmäld arbetsskada.

Belastningsskador uppstår när blodtillförseln till musklerna blir sämre till följd av långvarigt statiskt arbete. Det kan till exempel handla om att sitta stilla vid datorn med uppdragna axlar. Resultatet kan bli smärta eller stelhet.

pil
Så ska du sitta

Skärmen: Placera den på en armlängds avstånd med överkanten i ögonhöjd. Då riktar du ögonen en aning nedåt när du arbetar och slipper bli torr i ögonen.

Axlar: Anpassa bordshöjden så att du kan ha axlarna avslappnade medan du använder datorn.

Stolen: Låt sitsen vara en aning framåtlutad. Sitt långt in på sitsen, men se också till att ha lite luft mellan knävecken och sitsen så att inte benen kläms åt. Då kan blodcirkulationen försämras.

Stående: Om du har ett höj- och sänkbart skrivbord är det bra att variera arbetsställningen mellan stående och sittande, gärna flera gånger om dagen.

Källa: Källa: Vårdguiden

klar

Artikellänk är kopierad

Simon Krona
[email protected]
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro