ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Så ska S vinna valet 2014

Peter Lindholm · 3 Dec 2013
Uppdaterad 3 Dec 2013

Socialdemokraterna ska inte längre framstå som ett snällt parti med en stolt historia, utan som ett tuffare, tydligare, handlingskraftigt och framtidsorienterat regeringsalternativ. Så ser valledaren Jan Larssons strategi ut inför riksdagsvalet nästa år.

klar

Artikellänk är kopierad

Stefan Löfven till vänster.  Valledare Jan Larsson (till höger) är en doldis för de allra flesta, men pappa Kjell hade motsvarande jobb hos Ingvar Carlsson och Olof Palme innan han blev miljöminister.  F
Stefan Löfven till vänster.  Valledare Jan Larsson (till höger) är en doldis för de allra flesta, men pappa Kjell hade motsvarande jobb hos Ingvar Carlsson och Olof Palme innan han blev miljöminister. FFoto: Gustav gräll och TT

Socialdemokraterna marknadsför sig som framtidspartiet och då håller det inte att hänvisa till vad Hjalmar Branting uträttade på sin tid.

– Samhällsvärderingen och grundsynen är naturligtvis densamma, men samhället runt oss förändras ju ständigt. Det gäller att mo- dernisera och förnya ideologin så att den svarar mot de nya behoven, säger Jan Larsson.

Han är en doldis för de allra flesta, men har ett långt förflutet i partiet, bland annat som Göran Perssons, socialdemokraternas förre statsminister, högra hand. Pappa Kjell hade motsvarande jobb hos Ingvar Carlsson och Olof Palme innan han blev miljöminister.

Larsson är alltså en man som vuxit upp i sosseadeln, men som under senare år arbetat som kommunikationschef för Nordea. Han gick ner i lön rejält när han blev valgeneral. ”Pengar är inte allt”, sa han då till Dagens Industri.

Detsamma sa han när han presenterade Socialdemokraternas valstrategi i går.

– Det står mellan jobb, skola, välfärd och fortsatta skattesänkningar.

Hur det ska gå till får vi se i kommande valmanifest.

Målet för riksdagsvalet 2014 är att få minst 35 procent av rösterna. I EU-valet 25 procent.

Väljarna ska övertygas genom att partiet knackar dörr hos 1,2 miljoner människor och en reklambudget på 70 miljoner kronor.

klar

Artikellänk är kopierad

Peter Lindholm
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro