ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Så ska Youtube få unga att börja röka

Aron Andersson · 26 Aug 2010
Uppdaterad 11 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Förr i tiden var det en tuff cowboy, idag är det sociala medier. Så ska du bli lockad att röka av Youtube.Den populära Marlboromannen, en cigarettrökande cowboy, gjorde rökning otroligt populär i USA (även om några av modellerna dog i lungcancer). Men nu marknadsförs giftpinnarna på ett annat sätt – via Youtube.Forskare på University of Otago i Wellington, Nya Zeeland har granskat videosajten genom att studera klipp som innehöll referenser till något av cigarettmärkena Marlboro, L&M, Benson and Hedges, Winston och Mild Seven, skriver AFP.Många klipp föreställde gamla affischer och reklamfilmer från tv. Dessutom förekommer scener från filmer där kända skådespelare röker cigaretter av ett visst märke.71 procent av klippen kategoriserades som att ge ett positivt intryck av rökning och bara 4 procent ett negativt. Resten, 25 procent, passade inte i någon av de kategorierna.De klipp där Marlboro förekom hade i genomsnitt 104 000 visningar, vilket var flest bland de olika märkena.Forskarna menar inte explicit att tobaksbolagen ligger bakom Youtube-klippen men skriver att 20 av de 163 granskade klippen är väldigt professionellt gjorda. Tobaksbolagen har dessutom inte gjort något för att stoppa klippen, trots att de bryter mot upphovsrätten.

klar

Artikellänk är kopierad

Aron Andersson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro