ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Så ska Zlatan göra Volvo folkligt

Anders Göransson · 27 Jan 2014
Uppdaterad 28 Jan 2014

Volvo slåss med tyska utmanare om positionen som den svenska familjebilen”. Reklamfilmen med Zlatan och hyllningen till Sverige är det senaste vapnet för den klassiska sv… förlåt, kinesiska biltillverkaren.

klar

Artikellänk är kopierad

En svensk industriklenod från 1926 tillsammans med den kanske största svenska idrottsstjärnan någonsin – det kunde inte misslyckas. Reklamfilmen med Zlatan Ibrahimovic hade på måndagen haft över en miljon visningar på Youtube och har fått ett enormt genomslag i media.

►Isbad och jakt i Zlatans Volvo-reklam

Betoningen av det svenska genomsyrar reklamen – samtidigt som företaget numera faktiskt ägs av kineser.

– Vi är ett svenskt varumärke. Många tror att det skulle påverkas av att vi har kinesiska ägare, men vi kommer från Sverige, bilarna designas, utvecklas och byggs här, säger Per Carleö, marknadskommunikationschef på Volvo Personbilar i Sverige.

Zlatan uppges ha fått 10-12 miljoner kronor för sin insats i reklamen, men kostnaderna uppvägs sannolikt mer än väl den uppmärksamhet som filmerna genererat. Och den behöver Volvo i den stenhårda konkurrensen som råder om den svenska nybilsmarknaden, där exempelvis Volkswagen tagit stora kliv de senaste åren.

Den tyska biltillverkaren är fortsatt offensiv och har reklamsamarbete med bland annat det svenska skidlandslaget, Vasaloppet och Abba-museet.

Martin Sköld, fordonsforskare på Handelshögskolan i Stockholm, tror att Zlatanreklamen är ”en jackpot” för Volvo.

– Det skapar stor uppmärksamhet kring varumärket. När man står inför beslut att kämpa ny bil tror jag att det här hamnar högt i medvetandet, och det är positivt för Volvo.

klar

Artikellänk är kopierad

Anders Göransson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro