ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

ANNONS

Så sover du bättre i monstervärmen

Linnea Carlén · 2 Jul 2015
Uppdaterad 30 Maj 2016

De ljusa och varma sommarnätterna är äntligen här. Men det gör samtidigt att många får svårt att sova. Metro tog hjälp av en sömnexpert och ger sex tips på hur du sussar bättre i den tropiska värmen.

klar

Artikellänk är kopierad

Att ha svalt och mörkt i sovrummet är ett sätt att göra det lättare att somna i den tropiska värmen.
Att ha svalt och mörkt i sovrummet är ett sätt att göra det lättare att somna i den tropiska värmen.

1. Ha svalt och mörkt i rummet

Släpp in så mycket kyla som möjligt. Idealet för att kunna sova är att ha en kall rumstemperatur på omkring 15-16 grader.

– Öppna fönster, helst luftkonditionering, gärna korsdrag. Som alternativ eller komplement en fläkt om man inte har luftkonditionering. Det handlar helt enkelt om att kyla ner rummet, säger Torbjörn Åkerstedt, sömnforskare och professor vid Stockholms universitet och Karolinska institutet, till Metro.

Det bör också vara nedsläckt rummet, gärna helt mörklagt. Hjälper inte persienner eller rullgardiner är sovmask en bra idé. Att sova i norrläge ger även bäst skydd mot solen.

LÄS MER
Bränt dig i solen? Här är kurerna som fungerar – och de som inte gör det

2. Sov med så lite kläder som möjligt

Gör dig av med så mycket tyg som möjligt. Detta för att luften ska komma åt huden och hålla nere kroppstemperaturen. Att ett tunt lager tyg skulle göra att man sover bättre är enligt Åkerstedt obelagt, och det är egentligen bäst att sova utan kläder.

3. Ät inte för sent

Att äta allt för sent är ingen bra idé om du vill lyckas somna och sova gott i värmen. All föda höjer kroppstemperaturen i samband med matsmältningen. Därför bör du inte äta för nära sänggående, åtminstone inte mycket. Om du är väldigt hungrig och känner att du måste få i dig någonting, tänk lättsmält.

– Det ska inte vara en blodigt biff eller hårdsmält utan långsamma kolhydrater, brukar man rekommendera. Fruktkräm skulle tänkas passa in på den beskrivningen, säger Torbjörn Åkerstedt.

4. Undvik alkohol, koffein och tobak

De flesta är redan medvetna om den påverkan dessa drycker och produkter har på kroppen. Alkohol saktar ner kroppens friska reflexer vilket bland annat är att upprätthålla en normal kroppstemperatur. Du somnar snabbt av alkohol men sover garanterat sämre, och riskerar även att vakna under natten. Koffein och nikotin är båda uppiggande.

5. Drick kallt vatten

Vatten är ett naturligt måste. Hur mycket vatten du ska dricka i värmen beror helt och hållet på hur mycket du rör på dig och hur mycket du vistats ute i solen. En bra riktlinje är att komplettera då och då och dricka när man är törstig.

LÄS MER
Polisen: Därför ska du inte sova med fönstret öppet

6. Ta en sval dusch

Är du outhärdligt varmt och inga av de tidigare tipsen hjälper? Då kan det vara värt att ta en dusch. Det hela är ganska utvärderat enligt Torbjörn Åkerstedt, men en sval dusch skulle kunna göra det lättare att somna. Den får dock inte vara för kall för då kan det ge en uppiggande effekt.

I övrigt gäller de klassiska råden i sömnsammanhang: motionera och gå och lägg dig regelbundet och ha tyst omkring dig när du ska släckt för natten.

klar

Artikellänk är kopierad

Linnea Carlén
Linnea Carlén
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro