ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Så sparar Tinder information om dig

Emma Björkman · 29 Okt 2014
Uppdaterad 29 Okt 2014

Foto: Alamy / All Over Press


klar

Artikellänk är kopierad

Sean Rad.
Sean Rad.Foto: Splash / All Over Press

Visste du att ju mer du använder dejtingappen Tinder, desto mer lär den sig om dig och vad du gillar?  – Vi säger inte exakt vad vi tittar på, säger Sean Rad, vd och en grundarna till miljardappen, till Rolling Stone. På två år har den Tinder gjort succé i dejtingvärlden och bidragit till 2 000 förlovningar och bröllop, skriver Rolling Stone. Det är mycket som händer bakom kulisserna på den miljardvärderade appen. Visste du till exempel att precis som med Netflix lär sig Tinder mer om dig ju mer du använder den?  Tinders vd Sean Rad förklarar att de samlar en stor mängd information om sina användare. Rolling Stone skriver att det är möjligt att han vet om du föredrar bruhåriga eller blonda personer, om du trycker "gilla" på män som liknar John Mayer eller om du väljer bort kvinnor som ser ut som Grimes.  – Vi säger inte exakt vad vi tittar på men kanske är det så att vi även tittar på informationen som finns i bilderna, säger Sean Rad, 28. Fyra av tio Tinderanvändare är kvinnor och enligt Sean Rad är de mycket mer petiga än männen. De sveper grönt (Tinders markering för att säga ”ja, jag är intresserad”) 16 procent av gångerna medan männen sveper grönt 46 procent av gångerna. Appen erbjuder möjlighet till kärlek utan kostnad. Men Sean Rad berättar att i november kommer de även att lansera en premiumversion av Tinder där användarna mot en månadsavgift kommer kunna ta del av två nya, ännu hemliga, funktioner. Vem är då Sean Rad – appvärldens Cupido? Han växte upp i fashionabla Beverly Hills i Los Angeles till föräldrar som emigrerade från Iran på 70-talet. Som tonåring startade han ett band men krav hemifrån på att ”göra något av sitt liv” gjorde att han utvecklade sitt intresse för mobiltelefonteknik istället. Som 18-åring startade han sitt första teknikföretag. Han föreställde sig att en enkel dejtingapp med fokus på foton skulle kunna bli framgångsrik – Tinder föddes.  – När du tänker på det innehåller bilder mycket information. Om jag lägger upp en bild på mig själv i en skidbacke säger det något annat än en bild tagen i Las Vegas vid en pool. Ironin med Tinder är att bristen på information eller text gör den mindre ytlig än om den informationen hade varit med, säger Sean Rad. Precis som Facebook har även Tinder brutit med före detta medarbetare som var med från början. Whitney Wolfe, 24, var med och grundade appen och ansvarade för marknadsföringen har nu lämnat Tinder och stämt företaget för sexuella trakasserier och könsdiskriminering. Detta är ingenting som företaget kommenterar.

klar

Artikellänk är kopierad

Emma Björkman
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro