ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Så sparkar du dina anställda med stil

Mary Örnborg · 22 Okt 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011

Foto: Montage


klar

Artikellänk är kopierad

Chefscoachen Gunnar Selin tipsar om metoden som gör svåra samtal lättare, både för chefen och för den som får ta emot det tunga beskedet.
Chefscoachen Gunnar Selin tipsar om metoden som gör svåra samtal lättare, både för chefen och för den som får ta emot det tunga beskedet.

Företagets förutsättningar har ändrats och anställda måste sägas upp. Hur hanterar man som chef situationen? Chefscoachen Gunnar Selin tipsar om metoden som gör svåra samtal lättare, både för chefen och för den som får ta emot det tunga beskedet.– Att tvingas säga upp personal upplever de flesta chefer som det värsta de kan göra, säger Gunnar Selin, chefscoach på företaget KonsultAkademin AB.Innan man påbörjar processen med att säga upp anställda bör man som chef först och främst ta tid på sig att bearbeta sina egna känslor kring detta.– Det är klart att även en chef som ska leverera beskedet om uppsägningar också kan känna oro över att förlora sitt jobb. Därför är det viktigt att man först och främst tar sig tid för att tygla sina egna känslor, säger Gunnar Selin.Noggrann förberedelse inför samtalen är A och O – och informationen ska levereras rakt på sak med kort inledning till den som ska sägas upp.– Som chef måste man bygga upp ett moraliskt mod inför samtalen och känna att argumenten är rätt och att de kan förmedlas på ett kort och koncist sätt, säger Gunnar Selin.

Genom att vara rak i samtalet och ha tydliga argument förmedlar en chef också en övertygelse om att detta är den rätta vägen för företagets fortsatta överlevnad.– Ett svårt besked ska aldrig lindas in. Man ska dess­utom inte som chef berätta för den som tar emot beskedet att detta ”kanske är bra för dig”. Det är ingen tröst och dessutom har du som chef ingen aning om vad som är bra eller dåligt för den som precis fått beskedet att han eller hon blivit uppsagd, säger ­Gunnar Selin. Människor reagerar också olika på en uppsägning. Och det finns inga enkla lösningar på hur man hanterar känsloyttringar. Men Gunnar Selin menar att man kommer ganska långt genom att möta personen med intresse och genom att ­lyssna.

– Det viktiga är att man hanterar känslan så att den ”landat” för tillfället innan man skiljs åt  Dessutom är det viktigt att man som chef förstår att känsloyttringarna som kastas mot en inte rör ens person utan rollen man har som chef. Därför är det bra om man är beredd på detta innan samtalet och övar sig mentalt på att skilja på sig själv som person och i chefs­ rollen, säger Gunnar Selin.

...och så slutar du snyggt

Du har blivit uppsagd och är frestad  att uttrycka eventuellt missnöje  över jobbet. Men tänk efter innan du låter munnen gå. Dina chanser att få nytt jobb kan sättas på spel.Fortsätt håll fokus på ­jobbet även under din uppsägningsperiod. Det ­huvud­rådet ger chefscoachen Gunnar Selin.– Att snacka skit som sin arbetsgivare och arbetsplats efter att man har blivit uppsagd är det sämsta man kan göra, säger han.Genom att visa fortsatt respekt för chefen och vårda sin relation med medarbetarna har man mycket ­bättre chanser att hitta ett nytt jobb.– Man måste komma ihåg att den nuvarande chefen kommer att finnas med i cv:t. Beter man sig illa under de sista veckorna på jobbet så kommer chefen också att komma ihåg dig som en bråkmakare och referenserna blir därefter, säger Gunnar Selin.Som uppsagd ska man ­där­emot inte behöva känna ansvar att behöva stanna längre än nödvändigt på ­arbets­platsen.– Har man blivit uppsagd är det bra om man gör upp med chefen hur länge man ska stanna och att man dess­utom ska få gå ifrån under arbetstid för att gå på anställningsintervjuer. Detta bör regleras i ett kontrakt mellan den uppsagde och företaget, säger Gunnar Selin.    mary örnborg

klar

Artikellänk är kopierad

Mary Örnborg
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro