ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Så tar du med semesterlugnet till jobbet

Jenny Petersson/TT · 29 Jul 2013
Uppdaterad 30 Jul 2013

"I höst ska jag stressa mindre" är ett löfte som många ger sig själva under semestern. Men hur lyckas man hålla det? Konkreta förändringar kan göra dig mer strukturerad på jobbet, men ibland krävs det större åtgärder än så.

klar

Artikellänk är kopierad

Att avsäga sig vissa uppgifter kan vara enda sättet att bli av med sin stress, menar stressforskaren Torbjörn Åkerstedt.
Att avsäga sig vissa uppgifter kan vara enda sättet att bli av med sin stress, menar stressforskaren Torbjörn Åkerstedt.Foto: Scanpix

Att några veckors ledighet ska reparera sviterna efter en stressig vår är inte särskilt troligt, även om många hoppas på det.

– För det mesta är arbetet likadant när man kommer tillbaka, säger Torbjörn Åkerstedt, föreståndare för stressforskningsinstitutet vid Stockholms universitet.

Stress beror i allmänhet på att vi har en tendens att ta på oss för mycket. Det ligger en viss status i att ha många och viktiga uppgifter på jobbet, konstaterar Torbjörn Åkerstedt.

– Det som brukar ingå i behandlingen av sjukdomar som relaterar till stress är att skära ned i de åtaganden man har. Det är egentligen det enda man kan göra. Det är tufft om man upplever att man förlorar i status hos chefer och kollegor, det kräver sin man eller kvinna att formulera det här, säger han.

Det kan också vara så att man under semestern bör fundera på att helt enkelt byta jobb, därför att vissa jobb är omöjliga att klara, tycker Torbjörn Åkerstedt.

– Om man har tagit på sig mycket har man vant omgivningen vid det, en slags duktighetsfälla.

För andra kan situationen förbättras genom att arbetet struktureras bättre. David Stiernholm jobbar som struktör och han ser tre huvudsakliga fallgropar som skapar stress och oordning hos dem han hjälper: Personerna saknar en bra överblick över allt de ska göra, de överbokar sina dagar med möten och de säger nej för sällan.

I det förstnämnda fallet handlar det om att många noterar vad de ska göra på flera olika ställen, vilket både gör att saker hamnar mellan stolarna och att det blir svårt att prioritera.

– Bestäm dig för ett enda ställe där du har en form av att-göra-lista. Utöver det är det bra att ha en karta över längre projekt, de som tar mer än en dag att slutföra, säger David Stiernholm.

Att prioritera att hjälpa andra i stället för att göra sina egna uppgifter kan resultera i mycket övertid. Konkreta mål, uppsatta tillsammans med chefen, kan vara en hjälp att säga nej med gott samvete.

– I det allra flesta jobb dyker det upp saker som ska lösas omedelbart. Vi behöver ha utrymme för det oväntade. Men för att ha koll på vad som är viktigt är det avgörande att veta sina mål, säger han.

klar

Artikellänk är kopierad

Jenny Petersson/TT
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro