ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Så tränar du upp din smidighet

Hanna Bergman · 31 Mar 2017
Uppdaterad 31 Mar 2017
Sidledslimbo är en av övningarna som tränar upp smidigheten.

Sidledslimbo är en av övningarna som tränar upp smidigheten. Foto: Herman Caroan


Många glömmer att träna upp sin flexibilitet. Här är fyra övningar som hjälper dig att öka din smidighet i musklerna.

klar

Artikellänk är kopierad

Att öva upp sin flexibilitet gör att man blir smidigare i sina rörelser och då kan utföra vissa hinder mycket enklare. Att hoppa över, krypa under eller igenom ett hinder blir mycket lättare om du är smidig i kroppen! Därför har vi nu 4 övningar som hjälper dig att öka din flexibilitet och smidighet i musklerna. Som vanligt är det övningar som går att anpassa efter din förmåga och de går att göra både hemma och ute i löpspåret.

Övning 1: SidledslimboLägg upp en pinne mellan två stolar och ställ dig på ena sidan av stolarna. Sedan ska du gå under pinnen i sidled, gå först med ena benen och håll ut det rakt. Sedan flyttar du med kroppen till andra sidan. Denna övning går att göra svårare genom att sänka pinnen vilket gör att du måste gå ner djupare med benen. Vill du göra den enklare så höjer du pinnen genom att lägga till exempel böcker under.

Övning 2: Dragon push-upI denna övning har du ett ben bak och ett ben fram som är böjt i 90 grader. Sen sätter du ner en eller två händer i marken bredvid det ben som är böjt och gör en armhävning. Det viktiga är att öppna upp höften och att försöka komma ner så långt ned med örat som möjligt. Vinkla in ansiktet mot det böjda benet för att lättare öppna upp höften.

Övning 3: Animal walkDenna övning går att göra på olika sätt, det är många olika djur som går att efterliknas. Crab walk är att man går som en krabba, alltså med ryggen mot golvet och att du lyfter upp kroppen med armar och ben och rör dig framåt. Bear walk är att du går på armar och fötter och försöker dra knäna så nära marken som möjligt, utan att nudda. Gorilla walk är att du har båda händerna i marken och hoppar jämfota fram med benen.– Animal walks utsätter framförallt höfter, skuldror och axlar för positioner de inte är vana vid och är en bra rörlighetsträning för alla, säger Simon Carlfjord, PT på SATS Regeringsgatan.

Övning 4: Apan och trädetEn i paret hoppar upp på den andres rygg och ska därifrån klättra ett varv runt sin kompis midja utan att sätta ner fötterna i marken. Personen som står still som ”bas” får träna sin balans och bålstyrka och personen som klättrar runt får träna sin flexibilitet i denna roliga övning!

pil
Fakta

Metros koncept NO MORE BAD DAYS är till för alla – nybörjare som träningsfantaster, och erbjuder bästa möjliga förberedelser inför Nordens största hinderbanelopp Tough Viking. Passen är kostnadsfria och du behöver varken vara medlem på SATS eller ha startnummer till något lopp. Det viktigaste är att vi ska ha kul tillsammans!

Passen är uppdelade på 8 stycken träningstillfällen utomhus på Djurgården i Stockholm och 6 stycken i Slottsskogen i Göteborg. Passen inleds med en dynamisk uppvärmning för hela kroppen följt av teknikträning specifikt anpassad för hinderbana och avslutningsvis några pulshöjande övningar. Alla kan vara med!

StockholmNästa pass är den 6 april kl. 18.30 på SATS Regeringsgatan och därefter varje torsdag fram till loppet på Stadion den 13 maj. Instruktörerna är Simon Carlfjord och Amalie Hansen.

GöteborgNästa pass är den 3 april kl. 17.30 på SATS Masthugget och därefter varje måndag fram till loppet vid Slottsskogen den 22 april. Instruktören är Matthias Wilhelmsson

Vi ses!

klar

Artikellänk är kopierad

Hanna Bergman
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro