ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Så tycker politikerna om SD:s tiggerikampanj

Anders Göransson · 14 Maj 2014
Uppdaterad 23 Maj 2014

Samtliga sju partier i landstinget tycker illa om Sverigedemokraternas antitiggerikampanj i tunnelbanan. Men bara ett av dem anser att SL borde stoppa kampanjen, visar en rundringning som Metro gjort.

klar

Artikellänk är kopierad

Ahmed Haidar, 21, och Mahiar Ashrafi, 20, tycker att det är okej att  Sverigedemokraterna annonserar som de gör.   – Det är deras valkampanj – de har ju rätt att visa vad de står för, så får folk  själva skapa sig en åsikt, säger Ahmed Haidar.
Ahmed Haidar, 21, och Mahiar Ashrafi, 20, tycker att det är okej att  Sverigedemokraterna annonserar som de gör.   – Det är deras valkampanj – de har ju rätt att visa vad de står för, så får folk  själva skapa sig en åsikt, säger Ahmed Haidar.Foto: Gustav Gräll
Christer G Wennerholm (M), trafiklandstingsråd
Christer G Wennerholm (M), trafiklandstingsrådFoto: TT

Sedan SD:s kampanj i tunnelbanan om att ”stoppa det organiserade tiggeriet” inleddes i måndags har flera hundra arga resenärer hört av sig till SL per telefon, mejl eller via sociala medier för att få stopp på affischeringen. SL:s ledning kom dock efter ett möte i tisdags fram till att kampanjen håller sig inom SL:s policy.

Merparten av politikerna i landstingets trafiknämnd tycker att SL:s beslut är riktigt. 

– Som politiker och medmänniska tycker jag att Sverigedemokraternas budskap är falskt och anspelar på främlingsfientlighet. Men SL har prövat mot gällande policy och kommit fram till att kampanjen inte strider mot den. Därmed får vi som inte tycker om budskapet ägna vår kraft primärt till att motarbeta främlingsfientlighet, motverka myter och få folk att gå och rösta, säger Erika Ullberg (S), oppositionslandstingsråd.►LÄS MER: SL stoppar kritik mot tiggerikampanj

Trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm (M) uttrycker liknande tankar.

– För egen del har jag väldigt svårt med det budskap som förmedlas. Men vi lever i en demokrati och budskap måste mötas. Vi som inte gillar vad de står för måste vinna debatten.

Vänsterpartiets ledamot menar Gunilla Roxby tycker dock att SD-annonsen är så stötande och medvetet osaklig att den hade kunnat stoppas med nuvarande regler. Hon tycker samtidigt att regelverket ska göras tydligare.

-– Om vi har en så stor andel medborgare som blir otroligt upprörda, eftersom de förstår andemeningen i kampanjen, så är det frågan om vi inte borde förbättra riktlinjerna.►LÄS MER: Ligor bakom tiggeri en myt

Sverigedemokraternas informationssekreterare Henrik Gustafsson är kritisk till kraven på nya riktlinjer. – I dag är en majoritet av svenska folket för ett förbud av tiggeri. Att en liten klick människor som är missnöjda med vår kampanj lyckas få en rad riksdagspartier med sig i att se över nuvarande regelverk menar vi är både anmärkningsvärt och oroväckande, säger han i en kommentar.

Erika Ullberg (S), oppostionslandstingsråd
Erika Ullberg (S), oppostionslandstingsrådFoto: Pressbild

Frågorna till partierna i landstinget

1. Är det rätt av SL att tillåta SD:s annons mot tiggeri? 2. Borde SL:s regler för reklam ändras?

Karl Henriksson, (KD), ledamot i trafiknämnden:

1. – Även om vi vet att annonserna bygger på felaktiga påståenden har jag svårt att se att SL hade kunnat göra på något annat sätt.

2. – Regelverket är gammalt och kan behöva en översyn. Men att stoppa den här typen av annonser skulle ge SD en offerroll, och antagligen gynna dem. 

Bosse Andersson (C), ledamot i trafiknämnden:

1. – Ja, jag står bakom SL i det här fallet. Politiska organisationer måste få annonsera, även om det här budskapet ligger på gränsen.

2. – Jag vet inte exakt vad det står i SL:s regler. Men det är bra att vi har en diskussion om annonsering och hur långt man kan driva yttrandefriheten.

Erika Ullberg (S), oppositionslandstingsråd:

1. – Jag tycker själv att det är en motbjudande kampanj. Men SL och trafikförvaltningen verkar säkra på att den faller inom ramen för vad som är tillåtet att framföra på köpt reklamplats i kollektivtrafiken. 

2. – Jag tycker alltid att man ska se över policyn, den ska vara ett levande dokument. Däremot är det svårt att säga exakt hur den då skulle skärpas. 

Gunilla Roxby (V), ledamot i trafiknämnden:

1. – Nej, jag tycker att annonsen är så stötande att den kunde ha stoppats med nuvarande regler.

2. – Ja. De måste bli tydligare med att man inte får peka ut vissa grupper på det här sättet, det borde inte få förekomma ens i politisk reklam.

Stella Fare (FP), landstingsråd, 1:e vice ordförande trafiknämnden:

1. – Ja, så länge vi inte har ändrat oss om vår policy så är det den som gäller. För den policyn har vi en gång beslutat om.

2.– Det är för tidigt att svara på det. Men jag är intresserad av att se över den.

Malin Karlsson (MP), trafikpolitisk talesperson, ersättare i trafiknämnden:

1. – Alla politiska partier som sitter i riksdagen har rätt att annonsera så längre regelverket följs. Men om många av SL:s kunder känner sig störda, så bör ändå resonemanget föras om SL ska agera och begära att Clear Channel tar bort reklamen.

2. – Regelverket bör ses över så att det är aktuellt och uppdaterat.

Christer G Wennerholm (M), trafiklandstingsråd:

1. – Ja. Utifrån det regelverk som finns, och som tillåter politisk reklam, tycker jag att tjänstemännen hanterat det här korrekt.

2. – Vi har accepterat att politisk reklam får förekomma. Jag kan svårligen se att vi från politisk sida, eller från tjänstemännen, kan göra bedömningar av vad som är sant eller falskt i politiska budskap. 

klar

Artikellänk är kopierad

Anders Göransson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro