ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Så undviker du klockan tre-koman

Annika Wihlborg · 4 Jun 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011
Klockan är tre och Torbjörn Åkerstedt är inte alls trött. Han är nämligen sömnforskare och vet hur man ska göra för att undvika eftermiddagströttheten. 

Klockan är tre och Torbjörn Åkerstedt är inte alls trött. Han är nämligen sömnforskare och vet hur man ska göra för att undvika eftermiddagströttheten.  Foto: Urban Brådhe


klar

Artikellänk är kopierad

SOVA. Ett par timmar efter lunch, kring tretiden, kommer den: energisvackan.Plötsligt känns det oerhört frestande att lägga sig i stället för att jobba.Forskare har konstaterat att eftermiddagströttheten är en kvarleva från barndomen, en latent trötthetsstöt som knockar oss mitt på dagen.– Det har gjorts många vetenskapliga försök på  eftermiddagströtthet. Det har visat sig att aktivitet och omväxling är de två bästa sätten att slippa känna av eftermiddagsdippen, säger Torbjörn Åkerstedt, sömnforskare vid Karolinska institutet.

Eftermiddagströttheten har – föga förvånande – ett starkt samband med hur mycket sömn vi fått natten innan. Om man inte sovit tillräckligt länge är sannolikheten stor att tröttheten infinner sig just på eftermiddagen.– Eftermiddagsdippen är inte helt ofarlig. Undersökningar har visat att olycksrisken i trafiken fördubblas vid tretiden på eftermiddagen. En biltillverkare försökte minska olycksstatistiken genom att spreja mentoldoft i bilen, vilket hade en uppiggande effekt på förarna.Tack och lov brukar segheten inte hålla i sig någon längre stund, 45 minuter i snitt. Trötthetskänslan förstärks av monotona sysslor och värme. – Det är en förklaring till varför man ofta känner sig sömnig vid bilkörning, säger Torbjörn Åkerstedt.

Sömnforskarens bästa håll dig pigg -tips

Ät en lättare lunchStora mängder mat kräver mycket energi för att brytas ner. Se till att inte heller äta en lunch som du inte känner dig riktigt mätt på, det resulterar ofta i lågt blodsocker på eftermiddagen. När man känner sig slö på eftermiddagen är det lätt hänt att sötsaker slinker ner, men sötsaker ger blodsockerfall när insulinet slår till för att föra ut socker i cellerna. Drick i stället en kopp kaffe, koffein har en beprövat uppiggande effekt, men tänk på att det tar ungefär en kvart för kroppen att absorbera koffeinet.Ta gärna en eftermiddagslur någon timme efter lunchInte alla har den möjligheten. Men för dig som har det, sov i minst tio minuter och högst en halvtimme. Mindre är tio minuters sömn har visat sig vara svårt att uppnå någon mätbar effekt på, och om du sover mer än en halvtimme riskerar du att känna dig ännu segare och slöare än när du somnade eftersom du då hunnit komma in i djupsömnsstadiet.Aktivera digEn promenad runt kvarteret piggar upp för stunden, men forskning har visat att effekten tyvärr sällan håller i sig när man promenerat klart. Aktivera dig i stället på alla upptänkliga sätt. Prata med en kollega, ta några kopior eller ring ett par telefonsamtal så att du känner dig mindre trött än du egentligen är. Frisk luft piggar upp Se till att få in mycket frisk luft på din arbetsplats. Öppna fönstret och släpp in ljus och luft. Det har en uppiggande effekt. Om du kör bil, veva ner rutan och släpp in rikligt med luft. Om du har möjlighet att ta med dig din bärbara  dator och sitta ute och jobba så gör gärna det.Acceptera energifalletFör att få saker och ting gjorda trots eftermiddagens slöhet kan du välja att förlägga enklare arbetsuppgifter till just den tidsperioden, exempelvis städa skrivbordet eller liknande.

klar

Artikellänk är kopierad

Annika Wihlborg
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro