ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Så utmanas flygbolagen av resenärerna: Vi har tagit till oss en flygskam”

Annica Ögren · 27 Mar 2019
Uppdaterad 27 Mar 2019
Klimatdebatten sätter hård press på flygbolag som investerar allt mer för att erbjuda klimatsmarta alternativ.

Klimatdebatten sätter hård press på flygbolag som investerar allt mer för att erbjuda klimatsmarta alternativ. Foto: Unsplash


Klimatdebatten sätter hård press på flygbolag som investerar allt mer för att erbjuda klimatsmarta alternativ. Men hur agerar de svenska flygbolagen själva i klimatdebatten? Det kommer krävas mer av flygbolagen”, säger pr-experten Camilla Wallander.

klar

Artikellänk är kopierad

Många flygbolag gör i dag mer för att ta ansvar i klimatfrågan än vad som syns i den öppna kommunikationen med kunderna. Det handlar inte bara om att erbjuda kunder klimatkompensation, koldioxideffektiva eller fossilfria flygningar.

– Miljöredovisningar har flygbolagen gjort på ett kvalificerat sätt under många år med såväl detaljerade redovisningar av fakta målmedvetet arbete på kort och lång sikt för att förbättra för klimatet. Men det är information som inte är tillräckligt och här behöver flygbolagen visualisera och konkretisera ännu tydligare hur man arbetar med klimatet, säger Camilla Wallander, vd för Berghs School of Communication.

Men flygbolagens klimatåtgärder upplevs varken som tillräckliga eller i det tempo som krävs, enligt Camilla Wallander. Det handlar om att såväl konsumenter som företag och samhället tillsammans behöver samarbeta och göra olika delar för att ta ansvar i klimatfrågan.

– Jag tror vi kommer se flera sådana initiativ inom snart framtid och att Sverige förhoppningsvis ligger i framkant med den typen av aktiviteter och kommunikation. Det handlar mer om att samverka för att förbättra för miljön, där flygandet är en del.

Resenärer tar saker i egna händer

Och trots att flygbolagen själva inte ännu är i framkant i denna utveckling, har konsumenter själva redan tagit saken i egna händer och börjat kommunicera sådana initiativ.

Så kallade ”skjutsgrupper” i sociala medier är ett exempel som engagerat tiotusentals personer, som erbjuder skjuts för att på så sätt dela och minska på utsläppen. Gruppen ”tågresor” i sociala medier är ett annat som fungerar som resetjänst för alla som vill resa hållbar. Det finns även en mängd bilpoolsajter som också fungerar som ett miljövänligare alternativ.

– Vi i Sverige är väldigt medvetna och vi har verkligen tagit till oss en flygskam utifrån debatten som förs. Övriga världen är givetvis medvetna, men vi kommer nog se snabbare initiativ i Sverige för att konsumenterna ställer tydliga krav, säger Camilla Wallander och fortsätter:

– Man känner behov av att göra nya val och vill vara trygg med att de företag man väljer också är medvetna i sina val.

Ingen tydlig förändring

Hon menar att reseindustrin bör ha ett större helhetstänk där de miljövänliga valen inte enbart handlar om flyget, utan innefattar hela resekedjan med förslag på miljövänliga hotell, alternativ som bilpooler eller tåg.

– Vi ser inte jättestor eller tydlig förändring ännu i hur flygbolag och researrangörer kommunicerar ut till kunderna. Men ett exempel, är att som flygbolag själva klimatkompensation för lojala kunder, i komplement till att erbjuda dem att göra det själva.

– Samtalet om turism i ett större perspektiv kommer även att behöva lyftas. Det behövs förändrade beteenden inom flera områden för att säkra fortsatt handel, samverkan mellan länder, arbetstillfällen etc.  Och kraven på att förenkla och tillgängliggöra resandet med tåg kommer vi säkert att läsa och prata mer om.

klar

Artikellänk är kopierad

Annica Ögren
[email protected]
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro