ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Så utsätts svenska speltjejer: "Jag ska se till att ditt liv blir ett helvete"

Åsa Larsson · 21 Okt 2014
Uppdaterad 25 Nov 2014

klar

Artikellänk är kopierad

Fenjima Manrique skrev om sina upplevelser i spelvärlden. Nu skriver hon för Feber.se och Loading.se.
Fenjima Manrique skrev om sina upplevelser i spelvärlden. Nu skriver hon för Feber.se och Loading.se.Foto: Privat

Fenjima Manrique är en av de svenska tjejer i spelvärlden som utsatts för trakasserier. I augusti när den så kallade Gamergate-skandalen började i USA fick hon ett dödshot. Någon hade tagit sig in i hennes trappuppgång och smetat ordet ”DÖ” med avföring på hennes ytterdörr.

32-åriga Fenjima Manrique skriver om spel för Feber.se och är med i redaktionen på spelsajten Loading.se.​ 

– Det började med hatfyllda kommentarer, sen hatiska mejl, berättar hon för Metro.

Fenjima Manrique är inte hennes riktiga namn.

– Jag skriver under ett alias för att undvika sånt här, men de hade tagit reda på mitt namn och tagit sig hem till mig.

I flera månader har Gamergate-debatten rasat i spelvärlden.

►Vad är #Gamergate – 9 frågor och svar

Det är en oerhört infekterad diskussion om vem som är gamer, förhållandet mellan spelmedier och spelföretag samt sexism i spelvärlden – med en våg av hot, hat och påhopp till följd.

När frågan började tas upp i Sverige drabbades även svenska skribenter – däribland Fenjima Manrique. 

För två veckor sedan fick hon sitt konto hackat och sina bilder spridda på det anonyma bildforumet 4chan, där bland annat skådespelaren Jennifer Lawrence fick nakenbilder spridda.

– Jag fick en varning om att mitt mejlkonto hackats. Efter ungefär en timme så började det komma ut olika bilder som jag hade på min mejl , säger Fenjima.

​​Samma öde drabbade flera andra kvinnliga spelskribenter i Sverige. En var Aftonbladet-skribenten Kerstin Alex som även fick ta emot dödshot.

– Jag har kritiserat könsroller i spel. Då får jag kommentarer om att jag är en feminist som är bitter på livet, att jag inte ens spelar spelen och massor om mitt utseende, berättade Kerstin Alex för TT.​

På forum och i kommentarsfält har Fenjima Manrique upplevt att hon blivit bemött med skepsis för att hon är just kvinna. I en bloggpost berättar hon om hur hon fått frågor om hon verkligen är tjej och om hon får betalt för att kommentera.

"Äckliga jävla hora. Jag ska se till att ditt liv blir ett helvete", lyder en av kommentarerna.

Även om Fenjima fortsätter att skriva så påverkar näthatet henne.

– Min röst har blivit tystare sen dag 1. Man behöver inte vara feminist, man behöver inte ens ha åsikter utan det räcker med att man är tjej, säger hon.

Enligt Fenjima har det lett till att hon blivit mer försiktig med att visa att hon är just kvinna.

– Man säger att micken är trasig, eller att headsettet är trasigt. Man vill helst hålla låg profil, ha ett nick som inte är tjejigt och har man det så går de in och börja skriva dumma kommentarer, börjar skrika ”gå till köket och gör mig en macka”.

Metro har varit i kontakt med andra kvinnliga tv- och dataspelare som avstår från att delta med hänvisning till situationen kring Gamergate.

Hur agerar spelföretagen?

Spelskribenterna Fenjima Manrique och Kerstin Alex är några av de som efterfrågar spelföretagens uttalade stöd.

– Jag förstår den synpunkten och instämmer i den, säger Per Strömbäck, talesperson för Dataspelsbranschen, till Metro.

–  Många av våra medlemmar har på olika sätt gjort offentliga uttalanden till stöd för kvinnor i spelbranschen, det är viktigt.

Många enskilda  dataspelsutvecklare i företagen har även skrivit upp sig påupprop mot trakasserierna.

I skrivande stund har det här initiativet från Dataspelsbranschen 360 underskrifter, varav flera är vd:ar.

Vid sidan av den infekterade Gamergate-debatten pågår det ett jämställdhets- och mångfaldsarbete inom de svenska spelföretagen, berättar Strömbäck.

– Jag började jobba med dataspel 1996 och redan då var det här ett stort ämne. Vi har gjort oräkneliga initiativ för att förbättra situationen. Jag kan vittna om att det finns ingen arbetsgivare i Sverige som inte på riktigt vill anställa fler kvinnor och få bättre mångfald på sina arbetsplatser. Det har varit ett återkommande samtalsämne på våra styrelsemöten.

"Det är fullkomligt oacceptabelt"

Frågan om Gamergate har tidigare främst rapporterats i spelmedier. Hur ställer sig svenska medier i frågan?

Vad är dina tankar kring Gamergate?

– Jag tycker att det är rejält trist, säger Andréas Göransson, chefredaktör på IGN. Att förtroendet för speljournalister är så pass lågt, och det faktum hur kvinnligt branschfolk blir utsatta för hot och trakasserier, tyder på att något är väldigt fel.

Har du några kommentarer till det som händer svenska spelskribenter?

– Jag tycker att det är fullkomligt oacceptabelt. Visst, ämnet måste få diskuteras. Skribenter måste få ifrågasättas. Men det måste hållas på en vuxen nivå. Hot är aldrig okej, varken mot män eller kvinnor.

Petter Hegewall, chefredaktör på Gamereactor, vill däremot inte prata om läget:

"Nej tack, när det gäller Gamergate har jag ingen kommentar."

Enligt Tove Bengtsson, spelredaktör på Svenska Dagbladet, är "kvinnofientlighet inte något som bara existerar i USA, det är högst närvarande i svensk spelkultur också."

Har du själv stött på problem?

– Absolut, även om det verkligen inte kan jämföras med vad exempelvis personer utpekade av Gamergate-rörelsen fått utstå. Det går i vågor, men när jag kritiserar ett spel för att till exempel vara sexistiskt kommer jag garanterat få otrevlig feedback.

Finns det några som du tycker har ansvar att göra mer i frågan än de gör just nu?

– Framförallt borde spel- och teknikföretag ta avstånd från Gamergate. Men många är gissningsvis rädda att förlora kunder.

Det värsta tycker Tove Bengtsson är att begåvade personer lämnar branschen efter övergreppen.

– Det är verkligt sorgligt och det urlakar spelindustrin. Tänk om alla oliktänkande slutade på grund av påtryckningar från arga konsumenter? Att vi blir kvar med endast den sortens spel som Gamergate-anhängarna tycker är acceptabla. Det vore verkligen en mörk framtid för spelvärlden.

klar

Artikellänk är kopierad

Åsa Larsson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro