ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Så vässar du dina inlägg på Facebook och Twitter

Jenny Sköld · 30 Sep 2011
Uppdaterad 30 Sep 2011

Foto: Scanpix


Ett briljant Facebookinlägg kan förgylla dina vänners vardag och höja din sociala status. Metros expert visar hur du gör.

klar

Artikellänk är kopierad

"Skriv – för att bli läst", av Tomas Lindbom. Utgiven på Liber.
"Skriv – för att bli läst", av Tomas Lindbom. Utgiven på Liber.

Någonstans på den här sidan millennieskiftet hände det: Plötsligt blev det skrivna ordet ett viktigt sätt att kommunicera  – för alla. Sms, Facebook, Twitter och bloggar ingår i dag i mångas vardag. Men har alla verkligen kompetensen?

Nej, blir svaret om man frågar författaren Tomas Lindbom, som till vardags utbildar chefer i kommunikation och skrivande. Han har skrivit boken "Skriv – för att bli läst", som lär oss hur vi bättre ska få fram vad vi vill när vi umgås i sociala medier och via mejl och sms. – I text måste vi formulera oss rappare än i muntliga sammanhang eftersom det är lätt att titta bort om texten inte är engagerande. Därför är det viktigt för alla, inte bara journalister, att börja med det viktigaste och komma med rappa formuleringar, säger han.

Hur får jag folk att kommentera eller "Gilla" det jag skriver?

– All kommunikation med ord handlar om att vinkla dina budskap så att det blir meningsfullt för läsaren. Det kan handla om allt från konstruktionen av en iPhone till August Strindbergs författarskap om du tar hänsyn till läsarens bakgrund, behov och intressen. Bjuder du in läsaren med en fråga som finns i hans eller hennes  värld så kan du till och med få en dialog.

Vilka är de vanligaste misstagen folk gör, tycker du? – Undvik att skriva först och tänka sedan. Då kan du undvika att mottagaren av din text blir sårad, uttråkad eller helt enkelt inte förstår vad du menar. Gillar du inte att skriva eller tycker att du är dålig på det, så skriv korta meningar. En tanke i varje mening. Ett budskap i varje text som du skickar i väg.

SÅ FÖRBÄTTRAR DU DINA TEXTER

Metro skickade iväg några olika typer av texter, men fick bakläxa av Tomas Lindbom. Här är hans kommentarer.

Facebookstatus:"Ska nog gå och handla lite mat, blir så jävla trött på alla idioter i kön bara med rabattkuponger och skit. Får väl ta en omväg med bilen bara eftersom det verkar vara avspärrat härnere. Någon major olycka eller nåt."Tomas kommentar: Tänk först: Vad vill jag säga med min text. Vet du det, blir allt så mycket lättare. Det är inte farligt att visa känslor men var aldrig oförskämd. Då lär du ligga sömnlös några nätter för mycket. Läs igenom och redigera alltid innan du trycker på sändknappen. Tänk på att en text på nätet alltid finns kvar. Twitterinlägg:I dag träffades en ramöverenskommelse om de som utsatts för övergrepp eller försummelse av allvarlig art i social dygnsvård.

Tomas kommentar: Undvik en jargong som många finner obegriplig. Akta dig samtidigt för att bli för formell. "Det startades ett gräl igår på skolan" Väldigt opersonligt sagt. och ointressant för läsaren. Skriv istället: "Patrik och jag började gräla med några kamrater i klassen igår". Plötsligt blir händelsen begriplig och läsaren vill veta mer. Insändare: Arbetslösheten i Sverige Det är alldeles för stor arbetslöshet i vårt samhälle. Allt från ungdomar till äldre går arbetslösa. Samhället blir bara latare och latare. Allt blir dyrare och dyrare. När invandrare kommer till vårt land och ska bosätta sig här så är det inte säkert att de får ett jobb och måste ibland flytta tilllbaka till sitt land. Vi borde ta tag i detta och Sverige behöver fler välutbildade och alla måste hjälpas åt. Vi kan tillsammans få ett samhälle som är bra, om vi hjälps åt. Ungdomar som ska ut i vårt samhälle. Tomas kommentar: I dag finns möjligheter för alla att påverka i samhällsfrågor genom att skriva i de sociala medierna. Undvik då allmänna begrepp som arbetslöshet och berätta istället om arbetslösa och deras personliga öden. Mindre abstrakta resonemang och mer konkreta berättelser.

klar

Artikellänk är kopierad

Jenny Sköld
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro