ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Saabaffären i hamn

metro · 13 Jun 2012
Uppdaterad 13 Jun 2012
Saabaffären i hamn

Saabaffären i hamn


Saab-affären är klar. Köparen presenteras i eftermiddag. Ska satsa på elbilar.

klar

Artikellänk är kopierad

Fotograferna flockades runt elbilskonsortiets huvudägare svensk-kinesen Kai Johan Jiang, vd i bolaget Nevs och Karl-Erling Trogen vid pressträffen. Bredvid dem satt de tre konkursförvaltarna. Leendena på samtliga var breda.

– Oj då, startade Kai Johan Jiang sin del av den välbesökta presskonferensen. – Det är en jättestor dag för mig att stå här och säga att vi nu är överens med konkursförvaltarna, säger han på svenska. – Min passion för grön energi och hållbarhet har lett mig till att stå här i dag och det som kommer att leda utvecklingen framåt i bilindustrin är att gå över till grön el, säger han.

Nevs vill etablera sig som en ledande tillverkare av elbilar.

– Inledningsvis så kommer vi att rekrytera ingenjörer och ledning. Vi kommer också att få hjälp av japanska och kinesiska ingenjörer och utveckla ett bra samarbete med konsultbolag med före detta Saabanställda, säger Karl-Erling Trogen. – Inledningsvis behöver vi anställa minst ett par hundra, men jag kan inte säga så mycket mer just nu, säger han.

Trogen berättar också att det är elbilar som Nevs ska producera, inte hybrider.

– Grunden är att bygga en väldigt bra elbil, det är det som gör ett bra varumärke. Det finns en efterfrågan på en premium-elbil, och det är det vi ska skapa, säger Mattias Bergman. – Det ska vara grön el i gröna bilar, tillägger Karl-Erling Trogen.

Priset för de tillgångar Nevs förvärvar är ännu inte offentligt, enligt konkursförvaltarna. I köpet ingår samtliga aktier i det fastighetsbolag som äger anläggningarna i Trollhättan.

Däremot ingår inte reservdelsbolaget Saab Parts, och inte heller de immeratiella rättigheter till modellen Saab 9_5 som ägs av General Motors.

Den första modell som Nevs planerar att utveckla ska alltså utgå från den befintliga Saab 9-3 och anpassas till eldrift med japansk teknologi. Lanseringen är beräknad till årsskiftet 2013/2014, skriver Nevs och konkursförvaltarna i det gemensamma pressmeddelandet.

Samtidigt utvecklas en helt ny modell, även den med japansk teknologi, som ska lanseras globalt. Fokus för den modellen kommer dock att ligga på Kina, som bedöms vara den största och viktigaste marknaden för elbilar.

– Den teknologi som i dag dominerar fordonsindustrin är inte hållbar, säger Nevs-talesmannen Mattias Bergman. – Fordonsindustrin är samtidigt en av de mest konkurrensutsatta branscherna som finns och det gäller att ha en ny affärsplan och en vision, tillägger han. – I dag finns 48 bilar per 1 000 invånare i Kina. Om det skulle vara samma antal bilar i Kina per person som det är i USA, då räcker inte världens resurser till.

Nevs säger sig inte ha något intresse av Saab 9-5 eller 9-4X.

– Dels för att GM inte släpper tekniken men också för att dessa plattformar är för tunga för att tillverka elbilar av. Vårt intresse ligger hos Saab 9-3. säger Mattias Bergman.

Från Trollhättan-håll är tongångarna positiva:

– Saab har återuppstått, med fortsatt produktion i Trollhättan. De orden är härliga för mig att säga, säger Paul Åkerlund (S), kommunalråd i Trollhättan.

Åkerlund tycker också att miljöprofilen som Nevs har passar bra ihop med Trollhättan.

– Nu kör vi, säger han.

Fackförbundet IF Metalls förbundsordförande Anders Ferbe är men tar ut någon seger i förskott. Han är noga med att påpeka att många pusselbitar ska på plats innan det kan bli produktion så att ett antal av IF Metalls medlemmar kan återvända till sin arbetsplats.

Den tidigare koncernledningen med Victor Muller i spetsen har bidragit till att affären kunnat genomföras.

– Hela den tidigare koncernledningen i Saab Automobile har varit ett stort stöd, framför allt i konkursens inledningsskede, säger konkursförvaltare Hans Bergqvist. – Victor Muller har visat ett djupt engagemang för den här försäljningsprocessen och har både visat upp anläggningen för intressenter och introducerat intressenter, tillägger han.

Karl-Erling Trogen uppger att Nevs däremot inte haft någon kontakt med Victor Muller.

Trogen får frågan om när verksamheten beräknas ha fått snurr.

– Vi tror att vi kan se en snabb utveckling av volymerna här i Trollhättan. Men vi vill inte ge mer information i dag. Det är lätt att kasta ur sig siffror tidigt men vi är trötta nu och vill återkomma under mer ordnade former om detta, säger Trogen. – Jag är mycket glad att konkursförvaltarna har gjort ett så bra jobb att hitta en köpare, säger Saabs förre ägare Victor Muller till TT.

Konkursförvaltarna har haft hjälp av Muller på distans i arbetet med försäljningen av konkursboet.

– Jag har gjort vad jag sagt att jag skulle göra. Jag har varit extremt angelägen om att hitta en köpare så att mina anställa kan återgå till sina jobb - det har varit huvudmålet, säger han.

Muller vill inte kommentera de nya köparna Nevs planer på att producera elbilar, men önskar dem all framgång.

– Jag hoppas att deras affärsplan är genomförbar och att de blir extremt framgångsrika, säger Muller.

Nevs får frågan om när fabrikerna åter ska fyllas med personal.

– Fabrikspersonal kommer att komma in i takt med att produktionen startar. De vi rekryterar nu är ingenjörer och chefer, säger Mattias Bergman.

Vad gäller reservdelsbolaget Saab Parts svarar Trogen:

– Vi har gjort ett avtal med Saab Parts. Vi kommer att vara mycket beroende av varandra framöver.

Kai Johan Jiang lovar en av reportrarna på presskonferensen att denne kommer att ha råd att köpa en elbil.

– Elbilen är mycket billigare i drift än en bensindriven bil, säger han.

Mer exakt vad Nevs elbilar ska kosta kan Jiang inte säga i dag. 

klar

Artikellänk är kopierad

metro
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro