ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Sahara har slutit cirkeln

Pontus Hammarlund · 12 Apr 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

POP. – Vid sidan av musiken är det också en utmaning, ett socialt experiment. Hur får vi det här att fungera? Hur ska vi lyckas hålla ihop ytterligare?Maria Andersson ställer sig frågorna och tystnar.

Det sociala experimentet stavas Sahara Hotnights och har ägt hela hennes och bästa vännernas vuxna liv. Och en stor del av barndomen innan dess. Tio nya poplåtar bevisar dock att eventuella planer på att förändra detta är skjutna på framtiden. Sahara Hotnights är tillbaka efter flera års tystnad.– Har man gjort det här i över tio års tid måste man tröttna någon gång och för första gången inse att det är helt okej att vara less på det, säger sångerskan Maria Andersson och förklarar därmed pausen bandet tog utan att veta om den skulle bli bestående eller ej.

Hon, trummisen Josephine Forsman och syskonen Johanna (bas) och Jennie (gitarr) Asplund har utgjort Sahara Hotnights sedan dag ett och har alltid utmålats som bästa vänner.– Det är svårt att utröna vad man egentligen är. Det är ju extremt incestuöst allting. Vi är bästa vänner men man vet inte varför. Det är svårt att säga om vi skulle ha varit bästa vänner om vi träffats i dag, säger Maria Andersson.

Johanna Asplund fortsätter:– Ett tag tyckte vi att cellklumpen alltid skulle vara cellklumpen. Att vi skulle vara likadana vilket var ganska ohälsosamt eftersom man ville pröva sina egna vingar. Prövar sina egna vingar är precis vad Sahara Hotnights gör just nu. Fjärde skivan ”What if leaving is a loving thing” släpps på det egna och nystartade bolaget Stand By Your Band.– Vad ska man annars göra? Ge bort sina rättigheter till låtarna igen?, säger Maria Andersson som står för låtskrivandet tillsammans med Josephine Forsman.

Den här gången har de rockigaste gitarriffen fått stå tillbaka till förmån för saxar och pianoklink. Sahara Hotnights har en gång för alla slagit fast att bandet är pop.– Jag tror att vi är tillbaka där vi började någonstans, cirkeln är sluten. Vi är bekräftat som ett band som är skitbra och tajta live. Därför försöker man låta så på skiva också. Men efter ett tag börjar man ifrågasätta självändamålet med det och göra det torrt och fyrkantigt i stället. Som att göra covers på sina egna låtar, säger Maria Andersson.

Det är omöjligt att inte göra en koppling mellan det nya albumets titel och hennes spruckna förhållande med The Hives frontman Pelle Almqvist.– Fördelen med att skriva privata texter är att man ska slippa prata om det. En titel får gärna sammanfatta vad texterna handlar om och det gör den, säger hon.– Eller så är det bara ett pr-trick, fyller Johanna Asplund snabbt i.

Var det jobbigt att ha en relation som blev offentlig?– Det hade nog inte spelat någon roll om den varit offentlig eller inte. Det är ju samma känslor, säger Maria Andersson som inte längtar tillbaka till livet innan offentligheten. Ett liv hon knappt provat på. – Min arbetslivserfarenhet sträcker sig till att jag sommarjobbat på kyrkogården. Jag rensade ogräs och det vill jag inte tillbaka till. Men nog kan man tänka ibland att man skulle ha haft det parallella livet bara för att uppskatta det här på ett annat sätt. Men samtidigt, vad skulle det tjäna till? Ett straffsyfte?

Comebacksingeln ”Cheek to cheek” har redan bevisat att det sociala experimentet Sahara Hotnights inte är på tillfälligt återbesök. Men kanske kommer alltmer handla om Stand By Your Band i framtiden.– Vi måste bara se att vi lyckas släppa vår egen skiva och att det fungerar. Sedan kanske vi vågar äventyra någon annans öde och utvecklar det så att jag blir talangscout och Johanna sitter med pappersarbetet, säger Maria Andersson och skrattar.

klar

Artikellänk är kopierad

Pontus Hammarlund
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro