ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Säkerhet före miljö för Volvo

Peter Nyhlin · 9 Dec 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011
Först 2020 tror Volvo att elbilarna kommer att dominera marknaden. Problemet är för tunga batterier.

Först 2020 tror Volvo att elbilarna kommer att dominera marknaden. Problemet är för tunga batterier. Foto: Volvo


klar

Artikellänk är kopierad

Peter Ewerstrand.
Peter Ewerstrand.

Svenskar väljer hellre små miljöbilar framför tunga bränsleslukande familjebilar.Men på krisande Volvo tänker man inte anpassa sig. Där är den kassaskåpssäkra familjekombin helig.Bilförsäljningen visar på att svenskar hellre köper små miljövänliga bilar framför bränsleslukande familjefordon. Volvo har i sista sekunden presenterat modeller som är någorlunda anpassade till den nya miljön. Det är tillräckligt, enligt Volvos koldioxiddirektör Peter Ewerstrand.

Även om Volvo haft oändliga resurser hade de inte gjort något annorlunda.– Man får inte gå snabbare fram än vad kunderna vill, säger Peter Ewerstrand.

Hans uppgift är att skaka fram miljövänlig teknik åt Volvo och anser inte att miljösatsningen är för sen.– Hade vi storsatsat på miljöteknik för tio år sedan hade det inte alls varit säkert att vi hade mått så mycket bättre i dag.Han stöder sig på försäljningsstatistik. Klumpedunsen XC 90 var länge en storsäljare. När den introducerades 2003 fick Volvo till och med kritik för att de inte snabbt nog erbjöd en supertörstig V 8-motor.

Även i dag saknas efterfrågan på radikala förändringar, menar Peter Ewerstrand.– Jag tror att vi går mot en utveckling mot lite mindre bilar. Om V 70 har varit normen för en normal kombi så tror jag att V 50 kommer att bli normen framöver. Men jag tror inte att Volvo kommer att bygga småbilar.Skälet stavas säkerhet. Volvo ser det som fysiskt omöjligt att bygga bilar under ett ton med bibehållen säkerhetsstandard.– För att få kassaskåps-känsla krävs det vikt.

Peter Ewerstrand tror att rena elbilar kommer att dominera efter år 2020. Men än vågar Volvo inte skippa förbränningsmotorerna.– De flesta vill kunna köra minst 50 mil på en laddning och än så länge skulle sådana batterier väga alltför mycket, säger han.

klar

Artikellänk är kopierad

Peter Nyhlin
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro