ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Sänker hastigheten – för miljöns skull

Peter Lindholm · 13 Nov 2012
Uppdaterad 12 Nov 2012
Fredrik Claesson, 30, snickare, byter däck på  Skanstulls Gummi. – Om det  skulle bli dubbdäcksavgift så skulle jag nog övergå till dubbfritt när det var  dags att köpa nya däck. Men det är alltid en prisfråga. Just nu har vi tur för vi  bygger en restataurang på Hornsgatan, men det är precis i änden så vi behöver inte bryta mot dubbförbudet... 

Fredrik Claesson, 30, snickare, byter däck på  Skanstulls Gummi. – Om det  skulle bli dubbdäcksavgift så skulle jag nog övergå till dubbfritt när det var  dags att köpa nya däck. Men det är alltid en prisfråga. Just nu har vi tur för vi  bygger en restataurang på Hornsgatan, men det är precis i änden så vi behöver inte bryta mot dubbförbudet...  Foto: Urban Brådhe


Förr sänkte man hastigheten på vägarna för att rädda liv i trafiken. Nu gör man det för miljöns skull. Men räkna också med dubbdäcksavgift snart, om du vill slippa dela på miljardböter.

klar

Artikellänk är kopierad

”Sänkt hastighet på grund av höga partikelhalter”, står det på skyltar på E18 genom Danderyd och Täby utanför Stockholm.

Det är ett pilotprojekt som Trafikverket genomför för att minska partikelsläppen som främst orsakas av dubbdäck.

– Vi har prioriterat sträckorna där finns många människor, framför allt skolområden där barn vistas, säger Michelle Benjamin, miljöutredare på Trafikverket, region Stockholm.

Bakgrunden är att luftkvalitén är för dålig i Stockholm, Europas första miljöhuvudstad, men också på ett tiotal andra orter.

Sverige har fällts i EU-domstolen för att ha överträtt normerna 2005-2007, men problem kvarstår trots olika åtgärder.

– Trafikverket försöker med alla medel och verktyg följa EU-direktiven och få ned halterna, förklarar Michelle Benjamin. 

Men det kommer inte att räcka med dammbindning, förbättrad städning, sänkta hastigheter, lokala trängselskatter och dubbdäcksförbud i vissa zoner.

– Nej, nej. Vi måste få ned dubbdäcksandelarna ännu mer. Det är dubbdäcken som orsakar det här.  

Regeringen utreder nu om man kan införa dubbdäcksavgift eller skatt som införts i Norge.  Höjda eller differentierade trängselskatter kan också komma i fråga.

– Vi arbetar med frågan, men vad vi ska göra kan jag inte säga, och var vi landar kan jag inte säga, säger Harald Perby, kansliråd på Miljödepartementet.

Under tiden tickar klockan. Problemen skulle ha varit åtgärdade 2010 och det som räddat oss hittills från dryga EU-böter är troligen att fler länder har problem med luftkvalitén.

– Nu är det EU-kommissionen som avgör om de ska komma tillbaka med ett nytt ärende som gäller böter. 

klar

Artikellänk är kopierad

Peter Lindholm
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro