ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Sanna lurades köpa dyra mobiltjänster

TT · 27 Mar 2009
Uppdaterad 14 Feb 2011

Foto: SCANPIX


klar

Artikellänk är kopierad

Anmälningarna mot företag som säljer ringsignaler och andra mobilfunktioner ökar explosionsartat.

Sanna Waxin tvingades betala för ringsignaler som hon inte köpt. Att få tillbaka pengarna kan bli mycket svårt.

På ett år skedde nära en fördubbling av antalet anmälningar om sms-tjänster till Konsumentverket. Enligt Marek Andersson, jurist på verket, har vi bara sett början på den här utvecklingen.- Ju bättre prestanda det blir i mobiltelefonen, desto mer vill man använda den och då exponerar man sig mer för den här typen av tjänster, säger han till TT.

Grunden till de flesta anmälningar är att man inte förstått vad det är man har köpt. Konsumenten tror att hon köper en enstaka ringsignal eller bakgrund till mobiltelefonens skärm, men tecknar i själva verket ett abonnemang.- Du kan ha godkänt ett abonnemang om sms med två ringsignaler vilket kan kosta 30—50 kronor i veckan. Det blir ganska mycket pengar ganska snabbt.Ofta finns information om villkoren på företagens internetsidor, men den kan vara både svår att hitta och förstå.- Står villkoren i liten text så är det en anledning att läsa dem eftersom det förmodligen finns en anledning till att texten är liten.

Dessa tjänster befinner sig i en gråzon vad gäller lagstiftningen. Andra företag sysslar mer eller mindre med bedrägeri. Sanna Waxin i Tyresö råkade ut för ett av de senare. I januari fick hon ett sms med en länk från företaget Bell Multimedia.- Av någon dum anledning öppnade jag länken. Automatiskt laddades det ned en ringsignal.

Sedan dess har de skickat reklam-sms klockan 8 på morgonen varje dag, säger hon till TT.Sanna Waxin mejlade Bell Multimedia och bad dem sluta skicka reklam-sms. Då fick hon reda på att hon tecknat sig för en prenumeration på ringsignaler. När hon kollade sin faktura från mobiloperatören hade Bell Multimedia tagit 150 kronor för ringsignalerna.- Det är inte hela världen med 150 kronor utan det handlar om själva principen. Hur kan ett sådant här företag finnas? Om de gör så här mot många människor blir det jättemycket pengar.Både Konsumentverket och branschorganet Etiska rådet för betalteletjänster (ERB) har tagit emot anmälningar mot Bell Multimedia. Förra veckan fattade ERB beslut om att Ericsson IPX — som tillhandahåller teknik som gör att företag kan ta betalt via sms — stänger av Bell Multimedia.

Enligt Ericsson har man avslutat samarbetet med företaget.Att få tillbaka pengarna kan bli svårt. Många företag är registrerade utomlands och det kan ta lång tid att ens få kontakt med dem.- Det blir en dialog mellan företaget och den de påstår sig ha ingått ett avtal med, säger Marek Andersson.

Hans råd är att läsa avtal och villkor mycket noga. Får man ett sms som man inte beställt med en länk finns det bara en sak att göra:- Klicka inte. Radera det och låt det vara.

Bell Multimedia har inte gått att nå för en kommentar.

klar

Artikellänk är kopierad

TT
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro