ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Sanningen bakom Tommy "Black" Nilssons namnkupp

Gustaf Eriksson · 19 Mar 2013
Uppdaterad 19 Mar 2013

Nästan direkt efter att Tommy Nilsson släppt bomben att han byter namn till Black kom spekulationerna om en pr-kupp från AIK. Nu är tvivlen undanröjda. Allt är en reklamkampanj från ett godisföretag.

klar

Artikellänk är kopierad

Tommy "Öppna din dörr" Nilsson sände chockvågor genom Musiksverige när han på måndagen annonserade att han skulle byta namn till Black. 

Nilsson sade att han byter namn för att markera att han slagit in på en mörkare och tyngre väg.  "Det har varit otaliga ballader genom åren. Jag är ballad-Tommy med hela svenska folket. När jag nu släpper mitt nya mörka album vill jag markera det med ett nytt namn. Därför döper jag om mig till Black. Black är mer än ett namn. Det är ett state of mind. Lite tuffare. Lite mörkare. Lite hårdare."

På Twitter och Facebook började det snabbt skämtas om den mjuke Tommys nya namn och stil. Det dröjde heller inte lång stund innan spekulationer om att namnbytet var en pr-kupp började cirkulera.Blacks nya giv skulle vara en del av fotbollslaget AIK:s kampanj för att locka åskådare till premiärmatchen på Friends Arena.

Efter att ha spätt på ryktet genom att twittra "Det gnager i min själ" förnekade Tommy Nilsson att det var en kupp. På tisdagsmorgonen kom ett pressmeddelande signerat AIK-alliansen som ökade förvirringen ytterligare. "I dag släpper den nygamla artisten Black sin första singel: en svensk version av Rolling Stones-klassikern "'Paint it Black'", stod det att läsa där.

Låten är gjord för AIK-kampanjen med samma namn som har som mål att fylla Friends Arena på hemmapremiären mot Syrianska.  – Att vi flyttar från den gamla nationalarenan till den nya är en övergång och en resa som jag gärna vill vara delaktig i. Det finns något svart hos alla AIK:are och jag känner att låten lyfter fram det, samtidigt som vi blickar framåt. ”Paint it Black” fångar en stark känsla i ett avgörande ögonblick, uppges Black säga i en kommentar. Det hela visade sig dock vara en kupp av kuppen. I själva verket var det artisterna  Adam Tensta, Andreas Kleerup och producenten Markus Enochson som spelat in låten under måndagsnatten.  På Blacks egen hemsida har artisten släppt videon till en låt, som Nilsson på måndagen sa skulle bli hans första singel. Låten heter "Shoot the Devil" och Nilsson framför den framför en fond med en bild av en ny chokladsort från ett känt godisföretag. Att hela namnbyteshistorien är en kampanj från godisföretaget bekräftar marknadschefen till Expressen.se. – Det är vi som ligger bakom.

klar

Artikellänk är kopierad

Gustaf Eriksson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro