ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Sanningen om Rihannas skandalturné

Katarina Matsson · 22 Nov 2012
Uppdaterad 23 Nov 2012

Foto: Katarina Mattson


Efter en vecka på Rihannas 777-plan fortsätter sångerskan att gäcka en hel värld. Själv menar hon att hon tog fram sin skötsamma sida. Metro försöker fånga den riktiga Rihanna

klar

Artikellänk är kopierad

Plötsligt står hon där. Osminkad, iklädd mössa, täckjacka och de obligatoriska solglasögonen. Planet är redan på väg ner för landning i New York – 777-turnéns sista stopp – och piloten har bett samtliga passagerare att sätta sig. Då väljer Rihanna att för andra gången visa upp sig på planet som den senaste veckan flugit 250 journalister och fans runt halva jordklotet. Efter en halvhjärtad ursäkt sammanfattar hon turnén:  

– Rock & roll. Äkta vänner. Press som verkligen ville hitta skit, men väldigt sällan hittade någon. Jag var tvungen att vara snäll den här gången. Annars hade vi haft 333-turnén i stället. Jag skulle inte ha hållit, säger hon till Metro. 

Tolv timmar senare intar hon Webster Hall för turnéns sista konsert. Jay-Z – mannen som gjort henne till stjärna – sitter i publiken när hon lägger in sista växeln och får New York-borna i extas. Trots att det korta mellansnacket upprepas så gott som ordagrant lyckas hon fånga publiken på turnéns samtliga stopp. 

Sju uppträdanden i sju länder på sju dagar, för att lansera ett sjunde album på lika många år. Det låter som en vansinnig idé, särskilt för en stjärna som för bara ett år sedan ställde in två Sverigespelningar på grund av utmattning. Stjärnans manager Jay Brown viftar bort farhågor om att hon pressas för hårt. 

– Jag tror inte att man tänker på stress när man kan göra det man älskar och få betalt. De flesta går till ett jobb i 25 år och hatar det, de gör det för att försörja sin familj. Rihanna har aldrig varit en person som bryr sig om ekonomi. Hon jobbar för att ha kul, säger han. 

Och det är så det börjar. Innan planet ens har lyft mot Mexico City struttar sångerskan ner genom ekonomiavdelningen, kramar om fans och låter sig villigt fotograferas. Morgonen därpå är hon tillgänglig och gullig i väntan på bagaget i Toronto. 

– Det här är något jag har velat göra i flera år, säger stjärnan på flygplatsen.

Sedan tar smekmånaden slut. Det som skulle bli en unik inblick i världsartistens liv blir i stället en unik studie i väntan: på flygplanet, i konsertlokaler och på bussar. I Paris festar Rihanna med P Diddy, Cassie, Akon, Pharrell Williams och Omarion på nattklubben VIP, medan besvikna fans knuffas bort av Diddys hårdhänta vakter. Ett avtal som i princip går ut på att inte dela information till tredje part eller porträttera stjärnan negativt lämnas osignerat och snart sjuder nätet av missnöjet hos de inbjudna journalisterna.

Stirriga skivbolagsrepresentanter som inte sovit på en vecka medger öppet att de gör allt i sin makt för att få henne att utföra åtminstone en av de utlovade presskonferenserna. Jay Brown promenerar nervöst planet runt för att försäkra sig om att ”alla har kul” och bandet gör sitt bästa för att kompensera stjärnans frånvaro genom att ställa upp på intervjuer och umgås med fansen. 

– Jag har jobbat med henne i tre år nu och har aldrig varit med om de tillfällen folk förväntar sig, ni vet, divalater. Hon är alltid väldigt glad, säger gitarristen Nuno Bettencourt.  

Ä ndå är divan en lika stor del av artisten Rihanna som hitsen och de ständiga stilbytena. Ska man tro hennes vänners instagrambilder från turnén inbegriper även sångerskans ”snälla” sida en hel del gräsrökande och att passa tider är uppenbarligen inte hennes starka sida. Men när hon lämnar efterfesten på Jay-Z:s klubb 40/40 är glädjen borta. Trött viftar hon bort folksamlingen som kämpar för att få en bild innan hon försvinner ut i New York-natten.

– Ni kan inte tro vad jag ska göra. Jag ska tillbaka på det jävla planet. Jag ska åka utomlands och fira Thanksgiving med mina vänner, berättar hon tidigare på dagen.

Mångmiljonprojektet 777 genererade kanske inte de önskade rubrikerna. Kanske förlorade hon även ett och annat fan. Rihanna bryr sig sannolikt inte. Hon behöver inget banbrytande lanseringsjippo för att sälja skivor – ”Unapologetic” gick raka vägen upp i topp på Itunes när den släpptes tidigare i veckan.

Med ett schema som innebär att hon sällan vet vilken dag det är är stjärnans ramar väldigt snäva. Men innanför dem gör Rihanna helt enkelt det Rihanna vill. Och i en värld av överregisserade tonårsstjärnor och spökskrivna twitterkonton är det märkvärdigt befriande. Strax före landning i New York får hon frågan om vad hon skulle göra annorlunda nästa gång.  

– Ett större plan, mycket större. Fler fans, mer folk. Antagligen fler konserter, svarar hon.

Tror hon att någon annan artist skulle våga göra samma sak?

– Antagligen alla nu. De vet att det är möjligt.

Nej, Rihanna ber inte om ursäkt för sig. Som hon själv formulerar det på videon som kommer med nya skivan:

– Skötsamma slynor skriver sällan in  sig i historien.

klar

Artikellänk är kopierad

Katarina Matsson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro