ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Saplo föll på målsnöret

Mia Odeh · 22 Sep 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011
Svenska företaget Saplo med sitt textanalysverktyg tar nya tag på den svenska marknaden efter förlusten i Seedcamp. 

Svenska företaget Saplo med sitt textanalysverktyg tar nya tag på den svenska marknaden efter förlusten i Seedcamp.  Foto: Saplo


klar

Artikellänk är kopierad

Seedcamp-finalisterna i företaget Saplo låter inte förlusten stå i vägen. Nu tar de nya tag på den svenska IT-marknaden.Det svenska företaget Saplo nådde inte hela vägen fram i Seedcamp – en internationell tävling för färska innovatörer. Men trots förlusten så är Saplos vd Mathias Thyrberg som han själv säger, en glad förlorare.– Både vi som individer och företag har utvecklats otroligt mycket och vi har nu fantastiskt fina kontakter som kommer att hjälpa oss framåt, säger han.Under finalveckan, som ägde rum i London, arbetade de tävlande företagen intensivt med representanter från IT-bolag runt hela jorden för att vidareutveckla sina idéer. För de vinnande företagen kommer arbetet nu att fortsätta under tre månader tillsammans med tunga namn på entreprenörsscenen som Skype-grundaren Niklas Zennström.Saplos innovation är ett verktyg som förstår och sorterar texter på internet efter innehållet i texten. Det kan användas för omvärldsanalyser eller för att ta fram skräddarsydd marknadsföring. Företaget grundades så sent som i juli men har redan etablerat en respektabel kundkrets där bland annat en av sveriges större dagstidningar och ett politiskt parti ingår. Nu fortsätter Saplo sitt arbete inom rikets gränser.– Vi är Sveriges hetaste startup-bolag i år, säger Mathias Thyrberg.

klar

Artikellänk är kopierad

Mia Odeh
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro