ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

SAS har miljardförluster- varslar 1000 personer

TT · 29 Apr 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011

Foto: SCANPIX


klar

Artikellänk är kopierad

Tusen jobb försvinner från flygbolaget SAS med ett nytt sparpaket. Och nu ska det ansatta bolaget höja biljettpriserna.Det var en mycket pressad SAS-chef som presenterade miljardförlusten för första kvartalet. Skyhöga bränslepriser och den försvagade flygkonjunkturen är förklaringen.Bränslepriset har på ett år ökat med 70 procent och bara under första kvartalet steg priset med 24 procent.

– Den här nedgången som vi ser nu drabbar flygbolag över hela världen. Deras lönsamhet pressas hårt av främst de skyhöga bränslepriserna, säger Mats Jansson. Akut lägeDet senaste sparprogrammet, Profit 08, ska förbättra årets resultat med 1,1 miljarder kronor. Runt 1 000 anställda förlorar sina jobb när elva plan tas ur trafik.Av dem är en tredjedel administrativ personal och resten piloter, kabinanställda, markpersonal och teknisk personal som kan kopplas till de elva flygplan som SAS ska ta ur trafik. Det är inte klart vilka bolag som drabbas mest. Därutöver rullar ett tidigare aviserat sparprogram på 2,8 miljarder kronor fram till 2009.– Men från 2010 kommer vi att behöva spara ytterligare tre- fyra miljarder kronor för att kunna uppnå vårt mål om en helårsvinst på 4 miljarder kronor, säger Mats Jansson. Usla förutsättningar

Behöver pengar

Han medger att förutsättningarna kunde vara bättre.-Vi behöver pengar och har ingen buffert som de flesta av våra konkurrenter. Vi har de senaste åren haft en vinstmarginal på 2 procent, jämfört med konkurrenternas 6-10 procent, säger Mats Jansson. SAS behöver fylla på sin sinande kassa och försöker därför sälja dotterbolagen Spanair och den 20-procentiga andelen i det brittiska bolaget BMI. Hittills har försöken varit resultatlösa.I det senaste sparprogrammet finns intäktsökningar på runt en halv miljard kronor med som en viktig komponent. Större delen av den summan ska bolaget dra in genom att höja biljettpriserna.– Men det är något som även våra konkurrenter håller på att göra, säger Mats Jansson. För höga kostnaderOm SAS ska fortsätta att stå på egna ben måste produktiviteten öka.– SAS har inte gjort det nödvändiga som Lufthansa, Air France och British Airways gjorde för många år sedan, det vill säga ökat produktiviteten. Allt handlar om att öka antalet timmar i luften, utan att öka kostnaderna, säger Steven Brooker, flygbolagsanalytiker på Handelsbanken i Danmark.

Kände inte till i förväg

Till exempel har piloterna höga löner i förhållande till de timmar de flyger.– SAS piloter måste öka sina flygtimmar från 570 om året till 700 om bolaget ska kunna tävla med till exempel Lufthansa. Innehållet i det nya sparpaketet var ingenting som fackets representanter kände till i förväg.– Framför allt blir det nu en fråga om hur mycket vi kan reducera. Vad krävs för att fullfölja uppdraget? säger Sven Cahier,ordförande för tjänstemannaföreningen Unionens Stockholmsklubb. -Personalen har en oerhört hög medvetenhet om företagets kostnadsbild. Men när det kommer till att kanske just du eller din avdelning drabbas, då blir det mycket mera jobbigt, säger Sven Cahier. 

klar

Artikellänk är kopierad

TT
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro